Nordnet Blogi

Erään osakeannin tarina

Vuoteen 2000 mennessä olin osallistunut noin 110 listautumisantiin, pääasiassa päästäkseni vuosikertomuksen postituslistalle ja yhtiökokoukseen. Mielenkiintoisimmissa listautumisissa merkitsin osakkeita myös muiden perheenjäsenten nimiin. Osakkeiden merkintä sujui aina nopeasti ja vaivattomasti järjestäjäpankin lähimmässä konttorissa. Turhaa byrokratiaa ei ollut, jonottamistakin vain ani harvoin.

Osakkeet maksettiin myöhemmin lopullisen allokoinnin jälkeen, joten turhanpäiväistä edestakaista rahaliikennettäkään ei ollut. Nykyäänhän pienosakkaita syrjitään, koska heiltä peritään merkintätoivomuksen mukainen merkintävarausmaksu. Instituutiot ovat vapautettuja tästä ylimääräisestä taakasta, minkä vuoksi ne voivat ilman riskiä inflatoida merkintämääriään ylikysyntätilanteessa. Näin syntyy vääristynyt kuva todellisesta kysynnästä.

Päätimme Leipurin Oyj:n listautumisannin alkaessa 24.11.2014 osallistua siihen. Yhtiön liiketoimintakonsepti, lähes kotimarkkina-asema IVY-maissa sekä toiminnan ennustettavuus houkuttelivat (ks. myös ”Uutta verta pörssilistalle” , 23.11.2014). Olimme toki hyvin tietoisia ruplan ja öljynhinnan syöksystä, ja Venäjän taloudellinen kujanjuoksu oli jo pitkään mietityttänyt meitä (ks. esim. kirjoituksemme ”Venäjän talous ja Suomi” , 26.10.2014). Ruplan kurssin ja raakaöljyn hinnan tarkistaminen oli muodostunut päivittäiseksi rutiiniksi.

Osakkuus Leipurin-yhtiössä sopi meille, koska oletimme, että Venäjän ongelmat heijastuvat ostajalle edullisena hintana. Uskomme myös, että venäläiset syövät leipää Putinin jälkeenkin.

Emme ole osuuspankin asiakkaita, joten meillä oli pari kysymystä merkinnästä. Listautumisannin kolmantena päivänä lähdin Helsingin keskustassa sijaitsevaan osuuspankkiin hoitaakseni merkintämme. Kokemuksesta viisastuneena tiesin, että pankeissa kuluu nykyään tolkuttomasti aikaa jonottamiseen, joten varasin mukaan lukemista.

Siitä huolimatta tuli vesiperä. Pankin vastaanottovirkailija ilmoitti, ettei minulla ole mitään asiaa heidän sijoitusneuvojalleen ilman ajanvarausta. Intin, että voin kyllä odottaa ja että asiani hoituu nopeasti, sillä en kaipaa sijoitusneuvontaa. Mikään ei auttanut. En varannut aikaa, vaikka vapaita aikoja olisi ollut tarjolla muutaman päivän kuluttua.

Kotona onnistuin löytämään paikalliseen osuuspankkiin oikean puhelinnumeron, ei siis maksullista musiikkia tarjoavaa. Ystävällinen naisvirkailija oli valmis vastaamaan kysymyksiini. Hän neuvoi tekemään merkintäni netissä, kun minulla sattuu olemaan Nordean verkkopankkitunnukset. Samojen tunnusten alla on myös yhtiömme. Nordea oli siis tietoinen siitä, että poikani ja minä olemme kumpikin erikseen oikeutettuja toimimaan yhtiön nimissä. Siksi tuntui vastenmieliseltä tehdä kaupunkiretki kaupparekisteriin maksullisen kaupparekisteriotteen hankkimiseksi.

Osuuspankin virkailija ehdotti, että kokeilisin netissä merkintää myös yhtiön nimiin ilman rekisteriotetta. Se todellakin onnistui. Tosin minun piti ensin vakuuttaa tutustuneeni tietoihin palveluntarjoajasta sekä yleisiin ennakkotietoihin etämyynnistä. Ollakseni rehellinen en jaksanut syventyä näihin juridisiin teksteihin. Merkintöjen hyväksyntä edellytti myös, että vakuutin olevani ei-ammattimainen sijoittaja, vaikka oletan olevani jonkinlainen rajatapaus.

Loppujen lopuksi kaikki meni siis hyvin minun osaltani. Poikani tilanne ei ollut lainkaan yhtä selkeä, sillä hänellä ei ole kummankaan hyväksytyn pankin verkkopankkitunnuksia. Hän oli etukäteen suunnitellut käyvänsä osuuspankissa tekemässä merkinnän ja maksavansa pankkikortilla. Nimenomaan pankissa pankkikortti ei kuitenkaan kuulemma kelpaa maksuvälineenä. Pankkivirkailija suositteli joko pankkivekseliä tai setelitukkoa merkintää varten.

Tomilla on huonoja kokemuksia rahan nostamisesta pankista. Hänen toissijaisesti käyttämänsä pankin paikalliskonttorissa, jossa hän oli aina asioinut, ei enää ollut rahaa, vaikka kyseessä olikin rahalaitos. Kauempaa löytyi konttori, jossa oli yhä rahaa eli hienosti sanottuna kassapalveluja. Käteisen nostaminen osoittautui hankalaksi ilman ajanvarausta, sillä pankin piti kuulemma tilata käteistä jostain muualta suurempia summia nostaessa. Tämä suuri käteisnosto oli noin 1.000 euroa. Pankkivekseli olisi ehkä ollut yksinkertaisempi vaihtoehto Leipurin merkintävarausmaksun rahoittamiseen kuin yrittää nostaa käteistä, mutta Tom päätti olla kokeilematta onneaan ja tehdä jotain miellyttävämpää kuin jonottaa pankissa. Merkintä jäi tekemättä.

Kerroin tämän tarinan tuttavalleni, jonka edustama säätiö asioi Nordeassa. Hän innostui Leipurin Oyj:n instituutioannista ja hän tunsi myös paikallisen osuuspankin väkeä. Kysyessään annista vaadittiin, että säätiön on avattava pankkitili ja arvo-osuustili osuuspankissa. Myöhemmin ilmoitettiin, että pöytäkirjanote riittää. Säätiönkin merkintä jäi tekemättä.

Tarina olisi voinut päättyä tähän, ellen tyrmistyksekseni olisi 3.12.2014 nähnyt illalla kännykästäni uutisen, että listautumisanti on peruutettu vähäisen kysynnän vuoksi. Instituutioiden salkunhoitajat ovat tyypillisiä laumaeläimiä. Ei uskalleta ostaa, elleivät kaikki muutkin ostavat. Sijoituksen hinnan korkeutta pidetään laadun takeena.

Aspon ja Leipurin kannalta tilanne on valitettava ja varmasti myös hämmentävä. Ainutlaatuisella konseptilla varustettu yhtiö oli tarjolla, mutta ei kelvannut. Edelleenkin on epäselvää, jaetaanko aikaisempien suunnitelmien mukaan Leipurin-osakkeita osinkona Aspon osakkeenomistajille. Ja siinä tapauksessa: miten määritellään osinkoveron vahvistamisen edellyttämä osakkeen arvo, kun Leipurilla ei ole pörssikurssia?

Emme moiti listautumisannnin tekijöitä. Sen sijaan emme voi olla ihmettelemättä pankkien tahmeaa toimintaa. Onkohan tehostamisen nimissä pantu niin paljon väkeä pihalle, ettei mikään enää luista kuten ennen vanhaan? Aikaisemmin puhuttiin rahalaitoksista, tänään pankit ovat korkeintaan jonkinlaisia konsulttitoimistoja. Nalle Wahlroosin kuuluisan tokaisun mukaan karvalakkiasiakkaat tuovat vain hiekkaa pankkisalin lattialle. Pankit taitavat säästää kiitettävästi lattioiden siivouskuluissa.

Omistamme osakkeita Aspossa.

Kim Lindström

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

11
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön

Omat kokemukseni Leipurin Oyj:n annista Rovaniemellä. Ensin Danske Bankin konttoriin klo 12.55. Konttorin kassatoiminnot suljetaan klo 13. Numeronäyttö osoitti, että vain yksi asiakas oli jonossa ennen minua. Otin rahat käteisenä. Join vielä pankin kahviautomaatista ilmaiset kaakaot ennen poistumistani. Kaikki vei vain 5 minuuttia. Sitten Osuuspankkiin, jonka asiakas en ole. Ensin minulle oltiin tarjoamassa varausta seuraavalle päivällä. Koska en suostunut siihen, että minun pitäisi tulla myös seuraavana pvänä, niin esitin, että jos nyt joku voisi hoitaa tämän pikkuasian. Yllättäen löysivät sijoitusneuvojan, joka suostui hoitamaan merkinnän siltä istumalta. Huvittavaa oli, että minun täytyisi täyttää kaksisivuinen selvitys, mistä käteiset rahani olivat peräisin. On… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Kyllä, pankki on aina velvollinen kysymään käteisen rahan alkuperää (laki terrorismin rahoittamisen ja rahanpesun estämisestä), kun kyseessä on isompi summa. Mikä sitten on isompi summa? Mitään eurorajaa ei ole, mutta käytännössä jo muutama tonni täyttää kriteerit, jos minkäänlaista asiakashistoriaa ei ole pankin nähtävissä, kuten esimerkiksi tässä tapauksessa. Niinpä kuitit isoista nostoista ja kauppakirjat auton myynnistä käteisellä kannattaa varata aina mukaan, kun suuntaa pankkiin.
Nimetön
Nimetön

Mulla on ihan vastaavia kokemuksia viime aikoina useastakin pankista muissa asioissa – mistään et pääse neuvottelemaan etkä kyselemään ilman ajanvarausta. Näin on ollut etenkin Nordeassa. Minulta oli vp-tunnukset kadonneet, ja niiden saaminen vaati kokonaista 4 yritystä. LähiTapiolaan vaihdoin vakuutukset paitsi hinnan, myös sen vuoksi, että pääsin heti juttelemaan niin käydessäni erikseen vakuutusten kuin myös sijoitusasioiden kanssa. Tästä syystä avain myös kuukausisäästötilin pienellä summalla tännekin, vaikka ehkä muutoin olisin voinut valita muun yhtiön. Jäi häiritsemään ainoastaan ihan mahdoton puolen tunnin tenttaus eli ”sijoittajakartoitus” jolla ”vastuu siirretään pankilta asiakkaalle” ja lisäksi kyseessä ovat nykyisin jotkin rahanpesua vastustavat säädökset. Siitä huolimatta, 30 e/kk… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Taas yksi ”kaikki mulle heti” -asiakas. Sijoitusasiat hoidetaan pääsääntöisesti ajanvarauksella pankissa kuin pankissa, joka tarkoittaa, että jos sijoituspuolen toimihenkilöitä ei satu olemaan vapaana, niin siellä ei yksinkertaisesti ole ketään, joka asian hoitaisi, vaikka kuinka inttäisi sen poloisen vastaanottovirkailijan kanssa ja kertoisi, miten vähän aikaa toimitus vie. Tosin on sanottava, että antiin osallistuminen on kuitenkin sen verran yksinkertainen asia, että pankin olisi mahdollista järjestää se esim. kassapalveluiden kautta. Mutta tietenkään se ei kaikissa konttoreissa ole realismia, erinäisistä syistä.
Nimetön
Nimetön

Osuuspankin osakeantijärjestelyt eivät yksinkertaisesti ole tätä päivää. Me Nordnetin asiakkaat olemme tottuneet osallistumaan anteihin verkkopalvelussa muutamalla hiiren klikkauksella ja raha menee sähköisesti tililtä. Tässä Leipurin annissa olisi meidän ei-OP/Nordealaisten piensijoittajien pitänyt 1) varata aika OP:n pankkikonttorille virka-aikaan (jolloin tavallinen ihminen on töissä!) ja 2) maksaa antimerkintä käteisellä tai shekillä. Ei tällainen pelleily ole 2000-lukua! Olisin ollut kiinnostunut osallistumaan Leipurin antiin mutta se oli tehty niin hankalaksi että päätin että saavat pitää tunkkinsa. Pankkien yhteisellä TUPAS-tunnistautumisella toteutettu sähköinen antimerkintäjärjestelmä tuskin olisi ylitsepääsemättömän vaikea tai kallis toteuttaa. Tämä terveisenä OP:n sijoituspuolen päättäjille ja listautumista harkitsevien yhtiöiden johtohenkilöille jos joku teistä sattuu tätä… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Lopultahan tässä kävi kuitenkin sitten hyvin. Kun Leipurin Oyj:n on osaaminen ei riitä edes osaavan osakeannin järjestäjän hankkimiseen, ei sen paikka edes ole pörssissä. Saa sitä sitten ihmetellä, ettei annille ole kysyntää…
Nimetön
Nimetön
Täysin samaa mieltä. Helsingin pörssi on todella surkea, kun Leipurin Oy:n kaltaisia nakkikioskin osia ollaan valmiita hyväksymään sinne.
Nimetön
Nimetön
Miksi pitäisi edes osallistua näihin listautumisiin. Itse en osallistu ikinä. Antaa savun laskeutua ja ostaa ne osakkeet sitten kun kaupankäynti alkaa pörssissä, jos firma yleensä edes kiinnostaa. Monelta harmilta olisi välttynyt tässäkin tapauksessa. B.Malkiel sanoi eräässä kirjassa, että yleisölle tarjottavat annit ovat yleensä susia.
Nimetön
Nimetön
Itsellä on samanlaiset kokemukset Osuuspankin kyvystä hoitaa merkintä. Kun vertaa esim Nixun antiin ja heidän järjestäjäpankkiin (en ole FIM:n asiakas), niin ero on huomattava. Osuuspankista jää valitettavasti vahvan byrokraattinen maku ja kykenettömyys joustavaan toimintaan. Tämä on harmi sillä ko pankki ryhmä on suurista pankeista ainut suomalainen.
Nimetön
Nimetön
Itse olin aikeissa osallistua ko. antiin. Minulta löytyy OP:n tunnukset, vaikka olenkin Säästöpankin asiakas. Kun totesin, miten köyhästi kyseinen prosessi oli hoidettu, en viitsinyt lähteä siirtelemään käteistä pankista toiseen vain antia varten. Asiakas äänestää jaloillaan, olen opintolainan vuoksi jumissa OP:n asiakkaana vastentahtoisesti, mutta on käsittämätöntä ettei herran vuonna 2014 toisen pankin asiakas saa osallistua antiin verkkomaksulla JA/TAI luottokortilla. Tosin, en ole vielä tavannut sellaista antia, johon luottokortilla saisi osallistua, mutta en itse näe mitään estettä miksei ainakaan teknisesti tuo olisi mahdollista.
Nimetön
Nimetön
Vieläkö nämä blimblummit jaksaa suositella nokian renkaita…. Voin kerta että tulette menettämään bullero rahanne täysin!!!!!

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.