Nordnet Blogi

Haastattelussa Heikki Kukko – mies, joka vastaa osinkojen näkymisestä salkussasi

Nordnet ylitti syyskuussa 20 %:n markkinaosuuden arvo-osuustileissä Suomen markkinalla. Haastattelimme Operations Finland -tiimin vetäjää Heikki Kukkoa saavutuksen kunniaksi. Heikin tiimi vastaa mm. siitä, että osingot, kaupat ja yhtiötapahtumat kirjautuvat suomalaisten asiakkaiden salkkuihin oikein.

Kerro aluksi hieman itsestäsi ja mitä teet Nordnetissä.

Toimin Nordnetissä operatiivisena johtajana, vastuualueenani suomalaisten arvopapereiden säilytys- ja selvitystoiminnot sekä liikkeeseenlaskijan asiamiespalvelut Suomessa. Olen toiminut nykyisessä tehtävässä reilut viisi vuotta. Sitä ennen toimin asiantuntijatehtävissä Nordnetissä sekä eQ:ssa. Kaiken kaikkiaan eQ:n ja Nordnetin yhteenlasketuista työvuosista on nyt tusina kasassa.

Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri, mutta luonteeseeni taitaa sekoittua hiukan myös perisuomalaista insinööriä, joten olen kokenut työni sopivaksi minulle ja viihdyn työssäni erinomaisesti.

Kun kaupallisuuden saa yhdistettyä prosesseihin ja myös toisin päin, homma alkaa toimia. 40-vuotissynttärit ovat vielä hyvässä muistissa ja työn ohessa harrastuksiini on kuulunut oman talon rakentaminen viime vuosina. Se alkaa nyt olla valmis.

Nordnet saavutti syyskuussa 20 %:n markkinaosuuden arvo-osuustileissä. Minkä ansiota tämä on?

Kyllä, arvo-osuustilikannan kasvu on ollut Nordnetissä huimaa.

Neljässä vuodessa markkinaosuutemme säilyttäjänä Suomessa on kasvanut 10 %:sta 20 %:iin suomalaisissa arvo-osuustileissä.

Perusedellytykset kasvulle ovat olleet liiketoimintamallin, järjestelmien ja rakenteiden puolesta hyvät. Hyvällä ja toimivalla alustalla, joka skaalautuu helposti, on erinomaista kasvaa. Toki osaamme myydä ja markkinoida, mutta meillä on myös toimiva ja fokusoitunut palvelukokonaisuus, joka palvelee niin aloittelevia kuin myös jo kokeneempia sijoittajia hyvin.

Olemme voittaneet lukuisia välittäjävertailuja vuosien saatossa, olemme siis myös tutkitusti paras Suomessa. Aina on kuitenkin myös parantamisen varaa – siksi tätä työtä on mielekästä tehdä ja työpäivät kuluvat hyvinkin nopeasti.

Olemme saavuttaneet nykyisen korkean asiakastyytyväisyyden Suomessa pitkäjänteisellä vuosien työllä. Nykyisten asiakkaiden asiakastyytyväisyys on pitkälti syy siihen, miksi myös uudet asiakkaat valitsevat meidät: meitä suositellaan. Asiakastyytyväisyys muodostuu asiakkaan odotuksista sekä palvelulupauksesta, josta olemme asiakkaillemme viestineet ja johon olemme toiminnallamme sitoutuneet. Palvelulupauksen lunastus on se tärkeä hetki, joka muodostaa asiakkaan näkemyksen saamastaan palvelukokemuksesta suhteutettuna jo syntyneisiin odotuksiin.

Asiakasmäärien kasvaessa henkilökohtaisen palvelun tarve myös korostuu. Nettivälittäjänä olemme reagoineet tähän tarpeeseen esimerkiksi siten, että olemme kehittäneet ja parantaneet asiakas- ja veroraportointiamme. Olemme painottaneet palvelukokemuksessamme myös erinomaista asiakaspalvelua ja korkeaa säilytyspalveluiden laatua ja nopeutta, sekä niiden jatkuvaa parantamista LEAN-menetelmin ja työkaluin.

Lisäksi olemme laajentaneet toimintaamme Suomessa osallistumalla listautumisantien järjestelyihin siten, että asiakkaamme voivat halutessaan osallistua niihin mahdollisimman helposti ja vaivattomasti palvelumme kautta. Tämä on osaltaan lisännyt pankkimme tunnettuutta laajemmin sijoittavan yleisön keskuudessa.

Kerro hieman työstäsi, mitä se esimerkiksi sisältää?

Viimeisimpänä työhön liittyvänä haasteena toteutimme yhdessä muiden pankkien ja osapuolien kanssa Euroclear Finlandin uuden arvopaperikeskusjärjestelmän, Infinityn, tuotantoon oton viime keväänä. Lanseeraus tapahtui 7.5.2018. Tässä hankkeessa asiakkaiden säilytykset siirrettiin kokonaan uuteen järjestelmään edeltävän viikonlopun aikana.

Suomen mittakaavassa kyseessä oli varsin massiivinen operaatio, joita toteutetaan tällä alalla harvoin. Käytännössä hanke tarkoitti sitä, että asiakkaiden säilytykseen ja kaupankäyntiin liittyvät tapahtumat ja tiedot järjestettiin täysin uudella tavalla. Matkassa oli tietysti monia haasteita, mutta loppujen lopuksi muutos ei asiakkaillemme näkynyt juuri lainkaan. Kun asiat taustalla onnistuvat asiakkaan näkökulmasta jouhevasti, tiedämme, että olemme tehneet oman työmme hyvin.

Mitkä mielestäsi ovat kasvun jatkumisen mahdollisuudet tulevaisuudessa?

Yksi tulevaisuuden mahdollisuus piilee Nordnetin sijoittaja-asiakkaiden sekä suomalaisten pörssiyhtiöiden saattamisessa yhä tiiviimmin yhteen myös liikkeeseenlaskijoiden näkökulmasta siten, että elämme yhteisöllisenä kumppanina yhtiön elinkaaressa mukana – listautumisesta alkaen tai jo ennen sitä. Toinen kiinnostava mahdollisuus on onnistua operatiivisen datan laajemmassa hyödyntämisessä asiakkaiden hyväksi luomalla uusia palveluita ja kuvakulmia sijoittamiseen. Kolmas keskeinen seikka tulevaisuudessa olisi – tai tulee olemaan – osakesäästötilin luominen ja saaminen Suomeen.

Keskeinen motivaation lähde työssäni on jo pitkään ollut niin sanotun kansankapitalismin edistäminen sekä piensijoittajien palveleminen oman työni ja vastuualueeni osalta yhdessä hyvien työkavereiden ja energisen työyhteisön kanssa. Tässä mielessä tulevaisuus näyttää piensijoittajan näkökulmasta hyvältä!

Kerro vielä loppuun, miten itse sijoitat?

Vuosien saatossa olen pääasiassa sijoittanut suomalaisiin osakkeisiin sekä ulkomaisiin pörssijohdannaisiin. Taidan olla hiukan paranoidi optimisti, mutta olen oppinut kunnioittamaan sijoitussuunnitelman tärkeyttä aika hyvin. Uskon, että sen oppii jokainen pitkäjänteinen pörssisijoittaja ennemmin tai myöhemmin.

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat, että hyvä sijoitus ei ole sama asia kuin hyvä yritys.

 Haluan toivottaa asiakkaillemme oikein hyvää syksyä osinkokevättä odotellessa!

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

1
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Työmiäs
Vieras
Työmiäs

Hyvä Hessu!

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa. Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa

Tilaa
Tilaa uutiskirje
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi,
klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi,
klikkaa tästä.
Tilaa
close-link