Nordnet Blogi

Hennes & Mauritz suuntaa kohti tuloskasvua

Muotiketju H&M raportoi viime viikon torstaina 27.3. osavuosilukunsa kvartaalilta, joka alkoi joulukuussa 2013 ja päättyi helmikuussa 2014. Voimakasta maantieteellistä kasvua tavoitteleva yhtiö avasi vuosineljänneksen aikana 60 liikettä. Näistä 48 oli perinteisiä H&M-myymälöitä, 6 COS-brändillä varustettuja myymälöitä, 5 Monki-myymälöitä ja 1 Cheap Mondayn myymälä. Kuluvana vuonna H&M kaavailee jopa 375 uuden myymälän avaamista ympäri maailmaa, joten yhtiön kasvuvauhti on kiihtymässä. Tarkastelen tässä merkinnässä lyhyesti H&M:n vuoden 2014 kasvusuunnitelmia maantieteellisen hajautuksen näkökulmasta.

Tuoreen osavuosikatsauksen mukaan H&M:n myynti kasvoi paikallisvaluutoissa tarkasteltuna 12 prosenttia vastikään helmikuun lopussa päättyneellä vuosineljänneksellä. Raportoitu osavuosi alkoi joulukuussa 2013 ja päättyi helmikuussa 2014. Yhtiön kruunumääräinen liikevoitto kohosi katsauskauden aikana hieman myyntiä nopeammin, noin 13 prosenttia.

Mallikelpoisesta kehityksestä huolimatta tummana pilvenä muotiketjun taivaanrantaan ilmestyi bruttomarginaalin lasku viime vuoden vastaavan ajankohdan 55,2 prosentista 54,9 prosenttiin. Syy suhteellisen kannattavuuden loivaan pudotukseen liittyy todennäköisesti kohoaviin palkkakustannuksiin Aasiassa. Voimistuva ilmiö vaikuttaa suoraan H&M:n valmistustoiminnan kulurakenteeseen, koska yhtiö ostaa valtaosan tuotannostaan kaukomailta. On oletettavaa, että kasvavia palkkavaatimuksia koskeva trendi jatkuu kehittyvillä markkinoilla talouskasvun myötä.

Kustannushaasteista huolimatta H&M:n raportoima osavuositason nettotulos kohosi joulu-helmikuussa noin 8 prosenttia vuodentakaisesta. Osakekohtaiseksi tulokseksi muutettuna tämä merkitsee nousua vertailukauden 1,49 kruunusta 1,60 kruunuun. Kertaluonteisten erien perspektiivistä on kuitenkin huomattava, että ilman vastikään raportoidulle kvartaalille osuneita IT-investointeja H&M:n liikevoitto olisi kohonnut jopa 14 prosenttia. Se kuvannee raportoitua lukemaa paremmin yhtiön todellista kehityskaarta.

Viime kuukausina H&M on laajentanut tuotekatalogiaan ja tuonut markkinoille urheilutuotteita H&M Sport -nimisellä konseptilla. Yhtiön mukaan uusi tuoterepertuaari on otettu ”erittäin hyvin” vastaan 18 eri maassa ja myös nettikaupassa. Tästä rohkaistuneena yhtiö jatkaa urheiluvalikoimansa laajennustoimia. Sijoittajan näkökulmasta on tosin realistina huomioitava, että urheilukategorian kasvu ei välity nykymittakaavassa olennaisesti H&M:n konsernitason lukuihin. Toki se tukee yhtiön pidemmän aikavälin kasvunäkymää.

H&M on siitä mukava kohde sijoittajaviestinnän perspektiivistä, että yhtiö kertoo tulosjulkaisuissaan yleensä alkaneen vuosineljänneksen ensi viikkojen myyntikehityksestä. Näin yhtiö teki tälläkin kerralla raportoidessaan myyntinsä kasvaneen 1.3.–25.3. välisenä aikana 12 prosenttia paikallisvaluutoissa. Suotuisan tuloskehityksen voidaan olettaa tämän perusteella saavan jatkoa vuoden 2014 edetessä.

Maantieteellisen laajentumisen osalta H&M tavoittelee tänä vuonna selvää kasvua kehittyviltä markkinoilta. Vuonna 2014 yhtiö avaa ensimmäiset myymälänsä Filippiineille ja Intiaan. Kehittyneistä markkinoista Australia saa ensimmäisen myymälänsä kuluvan huhtikuun aikana, ja ensi vuonna H&M:n markkina-alueiksi liittyvät Peru ja Etelä-Afrikka. Ottaen huomioon mainittujen maiden väestöpohjan ja kasvavan ostovoiman, on muotiketjun kasvulla hyvää alusta ainakin vuosikymmeneksi eteenpäin. Esimerkkinä mainittakoon, että Etelä-Afrikka on kasvavan Afrikan mantereen suurin talous – ja H&M:lle toistaiseksi täysin korkkaamaton markkina-alue.

Nettikaupan puolella H&M suunnittelee avaavansa verkkomyymälänsä neljällä markkina-alueella vuonna 2014. Näihin lukeutuvat Ranska, Espanja, Italia ja Kiina. Itse asiassa Ranskassa H&M:n nettikauppa avautui jo päättyneen maaliskuun alkupuolella. Espanjassa ja Italiassa nettikaupat on tarkoitus avata loppukesällä. Kiina liittyy tämän hetken tiedon mukaan H&M:n nettikauppaverkostoon vuoden loppuun mennessä.

H&M-konsernin muista ketjuista COS vie myymälänsä tänä vuonna Australiaan, Sveitsiin, Etelä-Koreaan ja Yhdysvaltoihin. Myös ketjun nettikauppaa on tarkoitus laajentaa kohdemaihin. Viime vuonna lanseerattu & Other Stories -ketju valloittaa kuluvan vuoden aikana Belgian, Hollannin ja Yhdysvallat. Nettikaupan puolella ketju laajenee Irlantiin, Itävaltaan ja Yhdysvaltoihin.

Koska edellä olen korostanut H&M:n maantieteellisen kasvunäkymän houkuttelevuutta, lienee seuraavaksi paikallaan listata yhtiön 10 suurinta markkina-aluetta joulu-helmikuun osavuosikatsauksen tietoja hyödyntäen. Sulkeissa esitän kunkin markkina-alueen liikevaihdon muutoksen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Saksa: 20,6 % myynnistä (+10 %)
Yhdysvallat: 9,2 % myynnistä (+15 %)
Ranska: 7,2 % myynnistä (+15 %)
Iso-Britannia: 6,9 % myynnistä (+17 %)
Ruotsi: 5,4 % myynnistä (+4 %)
Kiina: 4,7 % myynnistä (+34 %)
Hollanti: 4,2 % myynnistä (+5 %)
Espanja: 4,1 % myynnistä (+11 %)
Italia: 3,9 % myynnistä (+32 %)
Sveitsi: 3,5 % myynnistä (+3 %)

Helmikuun 2014 lopussa H&M:llä oli yhteensä 3 192 myymälää eri puolilla maailmaa. Näistä noin 80 prosenttia sijaitsi Euroopassa, 11 prosenttia Etelä- ja Pohjois-Amerikassa ja 9 prosenttia Aasiassa. Ottaen huomioon maailmanlaajuisen kulutuspotentiaalin ja ostovoimaisen väestömäärän maantieteellisen jakauman tulevina vuosina, pitäisi olla selvää, että H&M:n parhaat ajat ovat vielä kaukana edessä. Tuskin esimerkiksi väkirikas Kiina on enää kovinkaan kauaa Ruotsin takana H&M:n liikevaihtojakaumassa. Muistettakoon myös, että arviolta 1,2 miljardin asukkaan Intia saa ensimmäisen H&M-myymälänsä vasta kuluvan vuoden aikana.

Huhtikuun 2014 alussa H&M:n osinkotuotto on Stockmannin osinkotuoton kanssa miltei samalla 3,5 prosentin tasolla. H&M:n myynti kasvaa kaksinumeroisin lukemin, mutta Stockmannin liikevaihto taitaa lähiaikoina supistua paitsi kotimaisen kuluttajan ahdingon, myös Venäjän heikkouden ja valuuttakurssikehityksen johdosta. Osinkovirran kasvuedellytykset ovat näin ollen kahden muotiketjun välisessä vertailussa enimmäkseen H&M:n harteilla. Aiheesta voi tarpeen mukaan lukea lisää Arvopaperin 21.3.2014 julkaisemasta nettiuutisesta.

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen omistaa H&M:n ja Stockmannin osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

1
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.