Nordnet Blogi
Aissa Paronen
Bloggaaja

Kannattaako brändiin sijoittaa?

Sijoittajille on tarjolla monenlaista strategiavaihtoehtoa osakesijoittamiseen. Monet seuraavat arvosijoittamisen, kasvusijoittamisen tai osinkosijoittamisen periaatteita hallitessaan salkkuansa. Brändimarkkinoinnin ammattilaisena ja osakesijoittaja olen kiinnostunut, miten hyvin brändi ja osakekurssin kehitys kulkevat käsikädessä. Arvo- ja kasvustrategioiden sijaan, olisiko brändistrategia kannattava vaihtoehto osakesijoittajalle?

Vahva brändi tuo yritykselle kilpailuedun: auttaa erottumaan markkinassa ja luo vahvoja siteitä eri sidosryhmiin kuten sijoittajiin. Tunnettu brändi antaa yritykselle myös voimaa ylittää hetkellisiä haasteita ja onnistua uusissa aluevaltauksissa. Joissakin yrityksissä brändinimi voi olla jopa arvokkaampi kuin itse liiketoiminta. Brand Finance julkaisi taannoin raportin Suomen arvokkaimmista brändeistä vuonna 2018. Top 10 listauksen kärjessä pörssistä tuttuja nimiä olivat Nokia, Kone, Elisa, Kesko, Stora Enso, Fortum ja Neste.

Suomen arvokkaimmasta brändistä Nokiasta löytyy mielipiteitä yhtä paljon kuin siihen sijoittaneitakin, mutta onko Suomen vahvin brändi ollut myös hyvä sijoitus. Riippuu tietysti milloin on ostanut (ja mahdollisesti myös myynyt), mutta tällä hetkellä Nokia on hienoisessa nousussa pahimpaan kuoppaansa verrattuna. Voidaan pohtia, paljonko Nokian historiallisesta noususta oli brändin arvoa ja paljonko itse yrityksen kilpailukykyä. Nokia-brändillä on edelleen arvoa matkapuhelinbusineksessa ja sitä on lähtenyt hyödyntämään lisenssivalmistaja HMD Global.

Suomen arvokkaimmat brändit -listalla kärkipäässä sijaitsevat myös Kone, Elisa, Kesko, Stora Enso ja Neste. Kyseiset yhtiöt ovat olleet mukavia osakkeita omistajilleen viime vuosina eikä Fortumkaan kovin kauas jää. Ilman syvällisempää analyysia voitaisiin todeta, että brändistrategia ei olisi välttämättä huonoimmasta päästä sijoituskohteita mietittäessä. Arvo- ja brändi-osakkeilla on paljon yhteistä ja nämä ovatkin tunnetusti niitä lappuja, joita hamstrataan alesta. Korrelaatiota vahvan brändin ja tuoton välillä on löytänyt myös Brand Finance, jonka mukaan vahvoihin brändeihin sijoittaminen on voinut tuplata tuotot S &P 500 keskiarvoon verrattuna.

Itse näen brändistrategian arvosijoittamisen alalajina, jossa arvo-osakkeiden joukosta poimitaan arvokkaimmat brändit. Uskon, että moni sijoittaja tekee tätä myös alitajuisesti, sillä itsekin hieman yllätyin, miten montaa top 10 brändiä salkustani löytyi. Yksi merkki brändin voimasta onkin, että se ohjailee päätöksiämme tiedostamattamme kuten vaikkapa autokaupassa, jossa kuluttajat vakaasti väittävät tekevänsä ostopäätökset faktojen pohjalta, mutta alitajuiset mieltymykset ohjaavat usein valitsemaan itseään puhuttelevimman brändin.

Millä strategialla sinä valitset osakkeesi ja onko yhtiön brändillä väliä?

Lisää rahasta, säästämisestä ja sijoittamisesta voit lukea Säästöistä Unelmiksi -blogistani. 

Huomio. Kirjoittaja omistaa mainituista osakkeista Nokiaa, Konetta, Elisaa, Stora Ensoa ja Fortumia. Tekstin tarkoitus ei ole välittää sijoitussuosituksia vaan jokainen sijoittaja tekee sijoituspäätöksensä oman harkintansa mukaan. Muistathan, että sijoittamiseen liittyy aina riskejä eikä historiallinen kehitys ole tae tulevasta tuotosta. 

Kuva: Jukka Saarikorpi

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Jätä kommentti

avatar

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa

Tilaa
Tilaa uutiskirje
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.