Nordnet Blogi

Käyttäjät Facebookin tärkein voimavara

Facebookin listautuminen oli täydellinen epäonnistuminen riippumatta siitä miten asiaa tarkastelee. Vanhat omistajat ja annin järjestäjät olivat liian ahneita. Ensin nostettiin osakkeen merkinnässä sovellettavaa hintaväliä ja päivää myöhemmin ilmoitettiin, että vanhat osakkeenomistajat myyvät enemmän osakkeita kuin mitä aiemmin oli ilmoitettu. Kaupankäynti osakkeella viivästyi Nasdaqin teknisten ongelmien vuoksi. Pörssi on aikonut hyvittää ongelmista kärsineitä 40 miljoonalla dollarilla. Facebookin osakekurssi oli pahimmillaan yli 30 prosenttia tappiolla antihintaan verrattuna. Ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä osakekurssia pidettiin keinotekoisesti merkintähinnan yläpuolella tukiostojen avulla. Tämän jälkeen osakekurssi ei ole ollut lähelläkään antihintaa. Facebook oli kuulemma alentanut näkymiään vuodelle 2012 vain pari viikkoa ennen listautumistaan. Annin järjestäjät olivat kertoneet tästä vain parhaille asiakkailleen. Annin järjestäjät ja Facebook on haastettu oikeuteen. Lisäksi joukko sijoittajia syyttää Mark Zuckerbergiä sisäpiirikaupoista. Analyytikot ovat kuitenkin optimistisia ja suosittelevat osakkeen ostamista. Analyytikkojen tavoitehintojen mediaani on 40 dollaria.

Olimme kuvitelleet sanoneemme kaiken mitä meillä oli sanottavaa Facebookista aiemmassa kirjoituksessamme (Facebook – IT-kuplan uusintanäytös?, 14.5.2012) ja ettei meillä sen takia olisi mitään syytä palata aiheeseen. Kurssin romahdus ja analyytikkojen yllättävän myönteiset suositukset kesäkuun alussa herättivät kuitenkin mielenkiintomme. Minkä arvoinen Facebook oikein on? Listautuessaan toukokuun puolessa välissä osakkeen hinta oli 38 dollaria. Perjantain päätöskurssi (15.6.2012) oli vain 30,01 dollaria. Lyhyen pörssitaipaleensa aikana Facebookin alin noteeraus on ollut 25,52 dollaria.

Tulemme kolmiosaisessa kirjoitussarjassa käsittelemään Facebookin käyttäjämäärän ja liikevaihdon kasvumahdollisuuksia sekä ottamaan kantaa osakkeen hinnanmuodostukseen. Osakkeen hinta riippuu yksinomaan tulevaisuuden odotuksista ja siksi esitämmekin yksinkertaisen arvostusmallin, jolla voi laskea Facebookin osakkeen arvon kunkin omien odotusten perusteella.

Facebook ilmoittaa käyttäjien määrän kuukausittain aktiivisilla käyttäjillä (monthly active users, MAU). Vuoden vaihteessa Facebookilla oli 845 miljoonaa MAU:ta ja kolme kuukautta myöhemmin oli luku noussut 901 miljoonaan. Facebookin liikevaihto on kasvanut samassa suhteessa kuin käyttäjien määrä. Tästä syystä internetkäyttäjien määrä asettaa ylärajan Facebookin kasvumahdollisuuksille, olettaen, ettei yhtiö tienaa aiempaa enempää nykyisillä asiakkaillaan.

Internetkäyttäjien määrän arvioidaan olevan 2.250 miljoonaa kuluvan vuoden lopussa. Facebookin käyttö on enemmän tai vähemmän estetty Kiinassa, jossa internetkäyttäjien määrän arvioidaan olevan noin 550 miljoonaa vuoden lopussa. Tämän perusteella potentiaalinen käyttäjäkunta olisi noin 1.700 miljoonaa ihmistä. MAU ei tarkoita kuitenkaan samaa kuin rekisteröityneiden käyttäjien määrää, vaan kertoo ainoastaan kuinka moni käyttäjä kirjautui Facebookin palveluihin kuukauden aikana. Kaikki käyttäjät eivät ole aktiivisia joka kuukausi, jonka takia käyttäjämäärä on suurempi kuin raportoitu MAU.

Nordnetin ennen Facebookin listautumista tehty tutkimus antaa mielenkiintoista tietoa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että muun muassa 64 prosentilla suomalaisista, 73 prosentilla ruotsalaisista ja 86 prosentilla norjalaisista oli Facebook-tili. Kun tätä verrataan Facebookin ilmoittamiin MAU:hin käy ilmi, että noin kaksi kolmasosaa käyttäjistä ovat aktiivisia kuukauden aikana. Jos käyttäjämäärä on kuluvan vuoden lopussa noin miljardi on mahdollista, että rekisteröityneiden käyttäjien määrä olisi noin 1.300 miljoonaa, mikä antaa aivan toisen kuvan yhtiön kasvumahdollisuuksista. Inaktiivisten käyttäjien määrä on arvioitu vuoden 2010 lopussa vallinneesta MAU:sta, toisin sanoen käyttäjistä jotka ovat käyttäneet Facebookia vähintään kaksi vuotta.

Reuters teki hiljattain tutkimuksen amerikkalaisten keskuudessa siitä kuinka paljon he käyttävät Facebookia. Facebookin kannalta hälyttävää oli, että 35 prosenttia vastanneista ilmoitti vähentäneensä Facebookin käyttöä viime aikoina. Ainoastaan 20 prosenttia ilmoitti, että heidän käyttönsä oli lisääntynyt. Jos käyttäjät viihtyvät entistä vähemmän Facebookissa, vaikuttaa se kielteisesti Facebookin liikevaihtoon, koska mainosten näkyvyys heikkenee ja maksupalveluja käytetään vähemmän. Vastaavan kaltainen ongelma on syntynyt, kun yhä useampi käyttää Facebookin mobiilipalveluja. Käyttäjäkohtaiset tuotot mobiilipalvelukäyttäjää kohti ovat tavanomaista nettipohjaista palvelua pienemmät ja juuri mobiilipalvelut ovat ne jotka kasvattavat suosiotaan nopeimmin. Myös Facebook-mainonnan tehokkuus on kyseenalaistettu. Reutersin mukaan neljä viidestä käyttäjästä suhtautuvat välinpitämättömästi Facebookissa esitettyyn mainontaan ja mainonnan osumatarkkuus näyttäisi olevan huono.

Internetkäyttäjien määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2020 mennessä, mikä mahdollistaa Facebookin kasvun vielä vuosiksi. Alla olevassa kuviossa on esitetty arvio internet- ja Facebook-käyttäjämäärien kehityksestä, jos kaikki jatkuu ennallaan. Facebookin parhaat kasvuvuodet ovat jo takana ja yhtiö saanee tottua siihen, että vuotuinen käyttäjämäärän lisäys laskee noin 10 prosenttiin. Vihreän ja sinisen viivan erotus on yhtä kuin inaktiivisten käyttäjien määrä. Inaktiiviset käyttäjät ovat käyttäjiä, jotka eivät ole käyttäneet Facebookia tiettynä kuukautena, tai käyttäjiä, jotka ovat lopettaneet Facebookin käytön.

 

Mikään ei ole ikuista ja jossain vaiheessa tulee uusi palvelu, joka syrjäyttää Facebookin. MySpace oli sosiaalisten medioiden ykkönen ennen Facebookia yli 110 miljoonalla käyttäjällään. Kolmessa vuodessa käyttäjämäärä on laskenut 35 miljoonaan. Tätä mahdollisuutta ei ole huomioitu kuviossa, mutta arvioidessa yhtiön arvoa sitä ei voi ohittaa. Todennäköisyyden laskeminen sille, että jokin muu palvelu syrjäyttää Facebookin on jokseenkin mahdotonta. Todennäköisyys on erittäin suuri, jos aikajänne on tarpeeksi pitkä, mutta mikä on todennäköisyys, että se tapahtuu ensi vuonna tai sitä seuraavana vuonna?

Emme omista Facebookin osakkeita.

Tom Lindström

Photo credit: flickrohit / Foter / CC BY-SA

Kommentit vanhasta Nordnet Blogista:

Timo18 Kesäkuu, 2012Sitten kun Zuckerberg tulee eläkeikään, Facebookissa on 500 miljoonan jo kuolleen ihmisen profiili. Ehkä tulevaisuuden bisnesmalli on sukututkimus. Perilliset voivan mennä katsomaan isoisoisän youtube-videot timelinesta.

En ollut ostosuositus. En omista Facebookin osakkeita, enkä käytä Facebookia.

Facebookilla rajalliset kasvumahdollisuudet | Nordnet Blogi20 Kesäkuu, 2012[…] aloitimme kolmiosaisen artikkelisarjan Facebookista. Ensimmäisessä osassa ”Käyttäjät Facebookin tärkein voimavara” kirjoitimme Facebookin kasvumahdollisuuksista käyttäjien lukumäärän perusteella. Tässä […]

Facebookin osakkeen hinnoittelu | Nordnet Blogi23 Kesäkuu, 2012[…] kuvanneet Facebookin näkymiä kahdessa aiemmassa kommentissamme, ”Käyttäjät Facebookin tärkein voimavara” ja ”Facebookilla rajalliset kasvumahdollisuudet”. Sarjan viimeisessä osassa käsittelemme […]

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.