Nordnet Blogi

Kuka ostaisi Nokian kartat?

Bloombergin siteeraamien lähteiden mukaan suomalaisten sijoittajien ikisuosikki Nokia selvittää parhaillaan Here-yksikkönsä myyntiä. Mikäli juttu pitää paikkansa ja aloite myynnille on Nokian, lienee taustalla halu panostaa kasvuun verkkoliiketoiminnassa. Tarkastelen tässä merkinnässä lyhyesti, millaiset tahot saattaisivat olla kiinnostuneita yksikön ostamisesta.

Matkaviestinliiketoiminnan myynnin jälkeen kartta- ja paikkatietopalvelu Here on toiminut yhtenä Nokian kolmesta voitollisesta tukijalasta. Tällä hetkellä olennaisin kysymys kuuluu, millaiset toimijat olisivat kiinnostuneita Herestä paitsi asiakkaana ja muuna sidosryhmänä, myös omistusmielessä?

Vaihtoehtoja ovat ainakin seuraavat:

1. Saksalaiset autonvalmistajat (tai niiden yhteenliittymä)

Heren liiketoiminnan palveluita ovat käyttäneet päivittäin globaalit suuryhtiöt, kuten Audi, BMW, ja Mercedes-Benz. Asiakkaan roolista omistajaksi siirtyminen olisi vahva viesti uskosta digitalisaation kasvavaan merkitykseen autoteollisuudessa. Here toisi pysyvyyttä navigointiin liikenteessä. Suurin haaste ostohankkeelle olisi rahoitus ja ostokohteen markkina-arvoinen koko suhteessa potentiaaliseen ostajaan.

2. Apple

Applella menee erinomaisesti ja sen osake takoo kaikkien aikojen huippujaan. Yhtiö kirjasi jouluneljännekseltä liikevoiton, joka on tietääkseni suurempi kuin yhdenkään pörssiyhtiön tässä maailmanhistoriassa koskaan aiemmin raportoima kvartaalitulos. Nyt siis olisi kassassa positiivinen ongelma, eli hieman sijoitettavaa.

Jotain mittakaavaa yhtiön suuruudesta antaa nettokassa, joka on karkeasti arvioiden kolme kertaa Suomen valtion vuosimenojen kokoinen. Heren avulla Apple voisi tehdä automarkkinoille saman kuin matkaviestimille, musiikkisoittimille, tableteille ja kannettaville tietokoneille.

Joka tapauksessa Applen on löydettävä uusia kasvu-uria säilyttääkseen vauhtinsa ja pönkittääkseen osakekurssiaan. Sen kassassa ei muuta olekaan kuin rahaa.

3. Samsung

Kulutuselektroniikan jättiläistä on pidetty tähän asti jopa Heren lupaavimpana yksittäisenä tulevaisuuden yhteistyökumppanina. Kartta- ja paikantamispalvelut puuttuvat muutoin laajalle levittäytyneen yhtiön valikoimasta. Heren ostaminen olisi Samsungille strateginen siirto.

4. Google

Hakukone- ja verkkojättiläisellä on jo omasta takaa karttapalvelu, mutta sen strategisiin intresseihin voisi sopia Heren hankinta siksi, ettei kukaan muu saa sitä.

Samsungin ohella myös Amazon ja Yahoo ovat olleet Heren asiakkaina, joten teoriassa myös ne muodostaisivat uuden uhkakuvan Googlelle Heren hankkiessaan. Pääomasta ei Googlen masinoima ostohanke jäisi kiinni.

5. Microsoft

Nokian palasia on kiva ostella? Totuus lienee, että Microsoft osti Nokialta pari vuotta sitten sen heikoimman yksikön hinnalla, jolla olisi voinut neuvotella kannattavimpien osien – joista muut nyt kilpalaulavat – hankinnasta.

6. Kiinan valtio (tai sen tukema sijoituskonsortio)

Tiedustelutarkoituksessa?

7. Pääomasijoittaja

Mahdollista on sekin, että private equity -tyyppinen rahastosijoittaja ostaa Heren maksimoidakseen taloudellista tuottoaan. Hanke sisältäisi erittäin todennäköisesti massiivisen velkavivun, jonka avulla ostaja rahoittaisi Heren hankinnan. Tänään halpaa rahaa ja vipua suorastaan tyrkytetään sijoittajille keskuspankkia myöten.

8. Uber

Eikö reaaliaikainen kartta- ja paikkatieto ole taksiliikenteen ja kuljetuspalveluiden ydintä?

Valuaatio

Entä miltä sitten näyttää se pörssikurssin kannalta olennaisin eli kauppahinta? Inderesin arvion mukaan Here tulee tekemään parin kolmen vuoden tähtäimellä vuosittain yli 400 miljoonan euron liiketulosta. Tästä arvonmääritystä johtaen Inderes arvioi Heren arvoksi 4,4–6,9 miljardia euroa eli 1,1–1,8 euroa Nokian osakkeelta.

Vaikka Heren arvo onkin Nokian taseessa vain parin miljardin euron luokkaa, ei tässä ole kyse tasearvoista, jos isot pojat alkavat selvittää, kuka on tunkion suurin kukko. Kyllähän se voi Microsoftia vähän närästää, jos Google ostaa tuon nenän edestä pois kuljeksimasta?

Eikä strategisissa yritysostohankkeissa kauppahinta ole aina niin justiinsa, jos esimerkiksi yhdysvaltalaisella suuryhtiöllä on taseessaan ulkomailla sijaitsevia varoja, joita se ei voi kotiuttaa ”verotehokkaasti” Yhdysvaltoihin muutoin kuin yritysoston tai liiketoimintakaupan kautta. Tällaisissa tapauksissa riittää, että pilkku on oikeassa paikassa. Tämä tarina on nähty viime vuosina lääketeollisuudessa.

Kun tässä Heren tasearvoon jo viittasin, todettakoon totuuden nimissä samaan hengenvetoon, että mahdollisesta myynnistä nyt kirjautuva myyntivoitto olisi pitkälti silmänkääntötemppu. Nokiahan on alaskirjannut vanhoja Navteq-karttaostoksiaan, mikä on laskenut yksikön tasearvoa. Tässä siis “palauteltaisiin” vain vanhoja alaskirjauksia.

Heren myynnillä saataneen parhaimmillaankin vain köykäinen parin prosentin vuosituotto alun perin yksikköön sijoitetuille Nokian osakkeenomistajien varoille. Heren myyntioperaatiossa Nokian nykyhallitus tekisi todennäköisesti erinomaisen diilin, mikä peittäisi edellisen hallituksen emämunauksen.

Uskoakseni Heren kaltaisen, nopean lähitulevaisuuden kasvuvauhdin omaavasta yhtiöstä voidaan maksaa tänään lähemmäs kymmenen kuin viisi miljardia euroa. Vakaat rojaltitulot ovat arvostettua tavaraa halvalla velkavivulla ostettuna nyt, kun löysä raha etsii ennustettavia kohteita. Heressähän olisi myös kasvukortti ennustettavuuden päälle.

Täysin eri asiana pitäisin tässä arviossa kysymyksen siitä, olisiko näin suuren kauppahinnan maksaminen pidemmän päälle järkevää ostajan osakkeenomistajille. Kysehän voi olla puhtaasti strategisesta ostohankkeesta, jossa kauppahinta jää sivurooliin. Ja tähän Nokian hallitus tietenkin tähtää.

Heren nykyisiä markkina-arvioita, Inderes mukaan lukien, korkeamman valuaation tekeminen on hyvin vaivatonta nykyisessä sijoitusympäristössä, ja tämän Nokian taitava hallitus tiedostaa hyvin. ”Viimeisen hinnan vedättämiseen” on Nokialla myös tällä hetkellä varaa, kun mitään akuuttia hätää ei ole.

Ajoitus Heren myynnille olisi oivallinen arvostuskertoimien puolesta, sillä globaalin teknologiasektorin hinnoittelua kuvaava Nasdaq on parhaillaan käytännössä kaikkien aikojen korkeimmalla tasollaan. Parhaassa skenaariossa Herestä tuleekin peliteorian mukainen tarjouskilpailu, jossa tunkiolle pyrkii useampi kukko.

Toimisiko Herenkin tapauksessa ajaton sijoitusviisaus ”Buy the rumor, sell the fact”?

SIJOITUSKIRJAT OVAT SAATAVILLA HUHTIKUUSSA SIGNEERATTUINA TARJOUSHINNOIN! (hinnat sisältävät postituksen ja ALV:n):

Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen 14,90 euroa (norm. 19,90 euroa).

Hajauta tai hajoa 19,90 euroa (norm. 25,00 euroa).

Molemmat kirjat pakettihintaan 29,90 euroa (norm. 39,90 euroa).

Siirry tilauslomakkeelle

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista Nokian osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: Shawn Allen Foter CC BY

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
6 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
13.04.2015 18:52

Miksi pitäisi myydä?

Nimetön
Nimetön
13.04.2015 20:52
Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
13.04.2015 20:54

Teslan aikeista:

Tesla updates software to roll out driverless cars in three months
http://rt.com/usa/242733-tesla-models-autopilot-software-update/

Tesla basically just ignited the driverless car era
http://mashable.com/2015/03/19/tesla-google-driverless-car/

ELON MUSK IN TALKS WITH GOOGLE TO BRING DRIVERLESS TECH TO TESLA CARS
http://my.teslamotors.com/it_IT/forum/forums/elon-musk-talks-google-bring-driverless-tech-tesla-cars

Nimetön
Nimetön
13.04.2015 21:42

Heikki Keskiväli: Tesla on ilman muuta potentiaalinen ostajaehdokas, sekä strategisesti että taloudellisin resurssein tarkasteltuna. Lisäisin sen kohtaan yksi saksalaisten autonvalmistajien joukkoon. Sinänsä argumentti mahdollisen ostotarjouksen signaloimasta digitalisaation merkityksen kasvusta sopisi sellaisenaan Teslankin kohdalle.

Nimetön
Nimetön
13.04.2015 21:46

hojo: Jos unohdetaan kauniit strategiset kaaviot, joita markkinointiosastot sidosryhmille puskevat ulos yleensä joka tuutista, niin liiketoimintayksikkö kannattaa mielestäni myydä aina, jos siitä saa sellaisen hinnan, jota yhtiön hallitus ei usko itse kykenevänsä omistajille luomaan tulevana arvona. Tässä ajattelussa yhtiön keskeisin strateginen tehtävä on luoda vain omistaja-arvoa. Tietysti myynnin järkevyydellä tarkoitat sitä, saisiko Herestä paremman hinnan, jos sitä vielä kehittäisi Nokian hallussa eteenpäin. Yhtiön hallitus tietenkin tähtää nyt siihen, että tämän potentiaalin saisi hinnoiteltua sisään jo tänään, jolloin riski kasvuodotusten toteutumisesta siirtyisi seuraavalle.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
15.04.2015 10:56

Duodaduoda, miksi myydä tulevaisuuden palveluliiketoimintaa pois? Mutta ellei yritys luota itseensä niin parempi myydä kuin katua.

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.