Nordnet Blogi

Kysytyimmät kysymykset juuri nyt

Aktiviteetti pörssissä on ennätystasolla ja kauppaa käydään normaaliin verrattuna nelin-viisinkertaisesti. Myös uusia sijoittajia tulee pörssiin runsain määrin. Monelle heistä Nordnetin palvelu ei ole vielä tuttu. Kokosimme alle usein kysyttyä -osiomme luetuimmat kysymykset ja vastauksemme juuri nyt. Toivottavasti niistä on apua sinullekin!

Millä tavoin toimeksiannon voi tehdä?

Kuvitellaan, että haluat käydä kauppaa vaikka Applen osakkeella. Toimeksiannon syöttäminen verkkopalvelussamme tapahtuu seuraavasti:

  1. Hae osake kirjoittamalla hakukenttään Apple ja siirry osakkeen instrumenttisivulle.
  2. Klikkaa Osta/Myy.
  3. Syötä ensin määrä, jonka olet valmis ostamaan/myymään. Näet tämän jälkeen ”Osto yhteensä” -kohdassa kauppasi kokonaissumman, joka sisältää myös välityspalkkion. Huomioi, että välityspalkkio peritään vasta seuraavana päivänä. Tästä johtuen sinun ei kannata ostaa osaketta koko saldollasi, vaan jättää tarpeeksi käteisvaroja välityspalkkion veloitusta varten. Näin vältyt turhilta korkokuluilta.
  4. Syötä hinta, jolla olet valmis ostamaan/myymään osaketta. Huomioi, että Nordnetin järjestelmä ehdottaa automaattisesti aina viimeisintä kaupankäyntikurssia, jolla kauppa toteutettaisiin. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole osakkeen hinta enää toimeksiannon tekohetkellä. Tarjoustasot, eli palvelun Osto/Myynti-kurssit näyttävät parhaan osto- ja myyntihinnan, jolla voit ostaa/myydä arvopaperia (”osto- ja myyntilaidat”). Viimeisin päivitys -kohdasta näet, koska tarjoustasot on viimeksi päivitetty. Voit lisätä toimeksiantosi välittömän toteutumisen todennäköisyyttä asettamalla hinnan siten, että se on ostotoimeksiannoissa hieman myyntilaitaa korkeampi tai myyntitoimeksiannoissa hieman ostolaitaa alempi. Tällöinkin toimeksianto toteutuu sen hetkiseen parhaaseen mahdolliseen hintaan.

Lue lisää toimeksiannon tekemisestä ja katso havainnollistavat kuvat

Miten voin avata salkun?

Täysi-ikäisenä kätevintä on avata asiakkuus verkkopankkitunnuksilla. Osake- ja rahastosalkun ja/tai osakesäästötilin avaaminen on mahdollista OP:n, Nordean ja Danske Bankin verkkopankkitunnuksilla sekä Mobiilivarmenteella.

Verkkopankkitunnuksilla täysi-ikäinen yksityishenkilö saa tilin auki heti päiväsaikaan klo 06.00–18.30 välillä. Asiakkaaksi voi hakea verkkopankkitunnuksillasi myös yöaikaan. Otamme silloin hakemuksesi vastaan ja saat ilmoituksen asiakkuutesi rekisteröinnistä heti aamulla.

Sähköisen allekirjoituksen jälkeen valitset itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan ja voit tehdä ensimmäisen kauppasi heti reaaliaikaisen rahansiirron jälkeen.

Huom: Alaikäisten ja yritysten asiakashakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon ruuhkaa, minkä vuoksi asiakkuuden avauksessa voi kestää 6–8 viikkoa.

Lue lisää asiakkuuden avauksesta

Miten teen noston salkusta tai tililtä vastatililleni?

Voit tehdä noston suomalaiselle vastatilillesi verkkopalvelun kohdassa Sivuni > Nosto tai Nordnet-sovelluksessa klikkaamalla vasemmasta yläkulmasta Tilisiirrot > Nosto. Nosto-toiminnon kautta voit tehdä nostoja ennakkoon ilmoittamillesi vastatileille.

Nostot suoritetaan kaksi kertaa jokaisena pankkipäivänä:

  • aamupäivän nostojen tulee olla tehtynä klo 10.45 mennessä
  • iltapäivän nostojen tulee olla tehtynä klo 14.15 mennessä

Lue lisää nostoista

Kuinka Stop Loss -toimeksiantoja käytetään?

Stop Loss -toimeksianto aktivoituu vasta, kun osakekurssi saavuttaa ennalta asettamasi tason. Sitä voi käyttää sekä osto- että myyntitoimeksiantojen tekoon, sekä laskevilla että nousevilla kursseilla. Stop loss -toimeksiannon voi asettaa vain osakkeille, ei siis esimerkiksi viputuotteille.

Näin asetat Stop Loss -toimeksiannon:

  • Varmista ensin, että olet suorittanutStop Loss -tietämystestin. Muussa tapauksessa Stop Loss -vaihtoehtoa ei näy palvelussa.
  • Etsi palvelusta arvopaperi, jolle haluat asettaa Stop Loss -ehdon ja klikkaaOsta- tai Myy-painiketta. Klikkaa sittenOsta-taiMyy-otsikon alla näkyvää Stop Loss -painiketta.
  • Valitse ehto, jota toimeksianto koskee (kurssin noustessa tai laskiessa).
  • Anna aktivointikurssi, jolloin toimeksianto lähtee markkinalle.
  • Määritä aika, jonka Stop Loss -toimeksianto on voimassa.
  • Anna haluamasi kappalemäärä.
  • Anna haluamasi kauppakurssi.
  • Klikkaa Osta- tai Myy-painikettahyväksyäksesi toimeksiannon. Näet toimeksiantosi tilan kohdastaToimeksiannot > Näytä kaikki.

Lue lisää Stop Loss -toimeksiannoista

Miten teen talletuksen salkkuuni?

Voit tehdä reaaliaikaisen talletuksen Nordnetin verkkopalvelussa kohdassa Sivuni>Talletus ja seuraamalla sivulla annettuja ohjeita. Reaaliaikainen talletus on mahdollista Aktian, Nordean, Osuuspankin, S-Pankin/FIMin, Danske Bankin, POP Pankin, Säästöpankin ja Handelsbankenin tileiltä. Palvelumme päivitystöistä johtuen tätä toiminnallisuutta ei voi käyttää aikavälillä noin 23.00–07.00. Voit varmistaa talletuksen toteutumisen kohdasta Tapahtumahistoria. Verkkomaksuissa on päiväkohtainen 200 000 euron yläraja. Mikäli siirtämäsi summa ylittää mainitun rajan, ylimenevä osa siirtyy salkkuusi/tilillesi vasta seuraavana pankkipäivänä.

Huom!Kun teet reaaliaikaisen talletuksen Nordnetiin ja palaat pankin maksusivulta takaisin Nordnetin verkkopalveluun, älä sulje paluuikkunaa oikean yläreunan x-painikkeesta. Palaa Nordnetin palveluun klikkaamalla ikkunan sisällä olevaa sinipohjaista ”Sulje”-painiketta, jotta rahat näkyvät salkussasi heti. Huomioi myös, ettäNordnetissä oleville tileille ei voi tehdä talletuksia ulkomaisilta tileiltä, eikä rahaa voi myöskään nostaa niiltä ulkomaiselle tilille.

Lue lisää talletuksen tekemisestä

Kuinka kauan rahaston merkintä tai lunastus vie?

Rahastotoimeksiannot lähetetään rahastoyhtiöille kerran päivässä. Merkintä tai lunastus näkyy salkussasi arviolta 2–7 pankkipäivän kuluessa. Tarkka ajankohta riippuu rahastoyhtiöstä. Rahastotoimeksiantosi tilan voit tarkistaa sisäänkirjautuneena palveluun oikean yläreunan kohdasta Toimeksiannot. Tila on ”Markkinalla” kunnes rahasto-osuudet näkyvät salkussasi. Rahastomerkinnästä tai -lunastuksesta tulee laskelma kohtaan Sivuni > Tapahtumat ja laskelmat, kun rahastotoimeksianto on toteutettu.

Voit poistaa tekemäsi rahastotoimeksiannon niin kauan, kuin sen tila on ”Vastaanotettu”. Tämän jälkeen toimeksianto on välitetty rahastoyhtiölle, eikä sitä voi enää perua. Rahasto ilmestyy salkkuusi noin seitsemän arkipäivän sisällä.

Rahastotoimeksiannon lopullinen kurssi määräytyy silloin, kun rahastoyhtiö toteuttaa kaupan, eikä Nordnet voi vaikuttaa tähän. Joillakin rahastoyhtiöillä kurssi määräytyy yhden tai kahden päivän kuluessa toimeksiannosta.


Katso lisää vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Nordnet
Nordnet
Nordnetin työntekijät

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

4
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Vistaholding Oü
Vieras
Vistaholding Oü
Aivan käsittämätöntä on Nordnetin toiminta. Olen irtisanonut asiakuuteni 19.2 ensin toimittamalla kirjalliset paperit irtisanmisesta ja sitten tekemällä sen vielä sähköisesti. Edeleenkään ei rahoja ole palautettu, ilmeisesti Nordnetillä on pahoja vaikeuksia suoriutua maksuista tai sitten onko kenties selvitystila tulossa? Ei voi edes koronan takia olla niin että yhtiöiden rahat sidotaan yli kuukaudeksi ja viesteihinkään ei vastata, ja jos vastataan niin asiakas palvelija on ihan pihalla eikä tiedä missä mennään. Tälä hetkellä yritykset tarvitsevat rahojaan toiminnan pyörittämiseen.
Risto
Vieras
Risto
Nordnetin sivut näyttävät olevan täysin jumissa. En pääse kirjautumaan tililleni. Miten hoidan sijoituksiani?

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.