Nordnet Blogi

Läpinäkyvää pankkitoimintaa: Miten ”Public Relations” auttaa meitä saavuttamaan tavoitteet

Johanna Snickars

Olen Johanna Snickars, ja olen työskennellyt Nordnetin viestintäpäällikkönä 2,5 vuotta. Koska yleensä työskentelen kulisseissa, käytän tämän tilaisuuden kertoakseni sinulle enemmän siitä, miten Nordnet työskentelee Public Relations eli tiedotus- ja suhdetoiminnan sekä viestinnän ja median parissa.

Public Relations tarkoittaa yksinkertaisesti tiedostus- ja suhdetoimintaa tai toisin sanoen viestintää, jolla pyritään johtamaan brändin mainetta. Viestintäpäällikkönä vastuullani on vahvistaa Nordnetin brändiä mediassa ja varmistaa, että tiedotus- ja suhdetoiminta ovat mahdollisimman korkealla tasolla Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Tarkoituksena on kasvattaa ymmärrystämme ja saada useampi ihminen valitsemaan Nordnet.

Viestintäpäällikön työ

Nordnetillä on yhdeksän puhemiestä, koko yhtiön toimitusjohtaja sekä talousvalmentajat ja maajohtajat kaikissa neljässä maassa. Tuen ja annan mediakoulutusta puhemiehille ja muille osallisille. Lisäksi ohjaan ja arvioin kaikkia viestinnän toimenpiteitä. Työskentelen myös mediansuhteiden, liiketoimintatiedon hallinnan, kommunikaatiostrategioiden, viestintäsuunnittelun, kriisiviestinnän sekä sosiaalisen median parissa. Tuotan myös markkinatutkimuksia ja -raportteja.

Talousneuvojat – säästäjän äänitorvet

Talousneuvojamme työskentelevät suurimmaksi osaksi itsenäisesti ja heidän päätehtävänsä on toimia säästäjien puolestapuhujina. He pyrkivät vaikuttamaan mediassa saavuttaakseen laajan yleisön aiheilla, jotka voivat vaikuttaa sijoittajan mahdollisuuksiin onnistua sijoitustoiminnassa. Minä ja talousneuvojat tapaamme säännöllisesti vaihtaaksemme vinkkejä ja kokemuksia kaikkien neljän maan välillä, jotkin aiheet ovat olennaisia kaikissa maissa kun taas toiset ovat tärkeitä paikallisesti. Talousvalmentajat ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, osallistuvat tapahtumiin ja luennoille sekä median keskusteluun sijoitusasioissa. He myös analysoivat asiakkaiden käyttäytymistä ja kokoavat tilastoja, kuten kuukauden ostetuimmat ja myydyimmät rahastot ja osakkeet, jotka usein saavat huomiota mediassa. Suomen talousneuvojaan Martin Paasiin voit tutustua hänen omassa blogissaan.

Miten onnistumme?

Käytämme paljon aikaa, vaivaa ja energiaa, jotta voimme tarjota sinulle kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä omissa kanavissamme. Siellä voimme usein puhua suoraan (toisin kuin mediassa), olla vuorovaikutuksessa sijoittajan kanssa ja kehittää asiantuntemusta. Olemme tarkkoja siitä, että sisällön tulisi aina perustua yleisön kiinnostukseen ja asiakkaiden esiin nostamiin aiheisiin, jotta sisältö on merkityksellistä lukijalle. Siksi olen ylpeä siitä, että Nordnetin blogeissa on noin 80 000 uniikkia lukijaa kuukaudessa, podcastimme Sparbodden Ruotsissa tavoittaa 30 000 kuuntelijaa viikossa ja Twitterissä meillä on yhteensä yli 47 000 seuraajaa. Tästä syntyy paljon vuorovaikutusta ja se sitouttaa, mikä on todella mukavaa mutta asettaa meille myös kovat vaatimukset.

Menestyksekäs Public Relations -toiminta perustuu jatkuvaan seurantaan ja toiminnan säätämiseen. Siksi valvomme ja mittaamme kaikkea tekemistä. Kiinnostus Nordnetiä kohtaan on kasvanut vauhdilla viime aikoina. Näemme muiden asioiden ohella, että meillä on yhä enemmän asiakkaita, enemmän mainintoja medioissa ja parempia tuloksia brändimittauksissa, mutta myös asiantuntijuuttamme kaivataan luennoille, väittelyihin sekä paneeleihin. Tänä syksynä minua on muun muassa pyydetty puhumaan siitä, kuinka työskentelemme tiedostus- ja suhdetoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin parissa, esimerkiksi Internetdagarna ja Webbstrategidagarna –tapahtumiin.

Haluatko auttaa?

Emme työskentele viestintätoimistojen kanssa, mutta ajoittain meillä on ollut harjoittelijoita, jotka ovat työskennelleet minun tai talousvalmentajien kanssa. Lue kolmen harjoittelijan kokemukset Ruotsista ja lähetä meille tiedustelu, jos haluat tehdä jotain samanlaista opiskeluidesi aikana.

Johanna Snickars
/Public Relations Manager, Nordnet

teksti on käännös ruotsista

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

2
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön

Terve, Kommentoimpa aiheen ohi, koska blogille kommentointi saattaa yleensä ripeyttää asioita. Läpinäkyvyys on varmasti hyvä asia, mutta minä olen aiemmin oppinut tuntemaan NN:n myös hyvästä palvelusta, vaikka usein foorumeilla on muuta väitetty. Nyt kuitenkin päätin soittaa korkotarjouksesta joulukuun puolivälissä ja asiakaspalvelijanne lupasin minulle henkilökohtaisen tarjouksen puhelimitse ”lähiaikoina”. Osottelin tätä 1-2 vk ja olin asiallisesti kirjallisesti uudestaan asiakaspalveluunne yhteydessä (ilmoittaen myös samalla uuden postiosoitteeni), tällä kertaa en saanut mitään vastausta. Vaikka olenkin yksityinen sijoittaja, joka hallinnoi ainoastaan noin 600-700 k€:n rahavaroja, niin toivoisin silti osalleni jonkunlaista asiakaspalvelua. Aiemmin tämä puoli on teillä toiminut kuitenkin moitteitta. Toivottavasti palaute menee paremmin perille näin… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Hei! Mukava kuulla, että olet saanut meiltä yleensä hyvää palvelua. Pahoittelen, että emme tällä kertaa pystyneet vastaamaan sinulle aiemmin. Asiakaspalvelussa on ollut ruuhkaa joulun aikana ja viesteihin vastaamisessa on ollut normaalia pidempi viive. Vastaamme sinulle vielä tänään. /Janne Virtakangas, asiakaspalvelupäällikkö, Nordnet

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.