Nordnet Blogi

Nokian mieletön tulevaisuus?

Monet ovat haukkuneet nyky-Nokian tylsäksi kaapelifirmaksi. Myytyään seksikkäät, kuluttajan kosketeltavissa olevat kännykät, jäljelle jäi paitsi kaapelia, joitain huonosti toimivia ”wifi-laitteita” ja toisarvoinen karttapalvelu, joka ei voisi Googlea vähemmän kiinnostaa. Silti Nokia ei jakanut kännykkäbisneksen myynnistä saatauja rahoja osinkoina. Mitä nyky-Nokialla on mielessä?

Mainonta siirtynyt paperilta verkkoon

Google, Facebook, TripAdvisor ja muut tekevät jo tänään usean miljardin liikevaihtonsa mainonnalla. Näin tietenkin siksi, että me kuluttajat vietämme yhä suuremman osan ajastamme netissä, tavalla tai toisella. Tähän ovat osaltaan vaikuttaneet älypuhelimet, jotka ovat tuoneet verkon ja sen mahdollistamat palvelut taskuihimme.

Taskuistamme löytyy paitsi napanuora jopa toiselle puolelle maailmaa, myös uutisia, musiikkia, videota, televisiota, elokuvaa, tiedostopalveluita (Dropbox, Younited), hakupalveluja (Google, Yahoo), kuvapalveluja (Instagram, Flickr, YouTube), viestintäpalveluita (Twitter, Facebook), suosituksia huonojen palveluiden välttämiseksi (FourSquare, TripAdvisor) ja muita sijaintiisi perustuvia karttapalveluita. Kaikissa näissä palveluissa on mainonnan mahdollisuus.

Porakoneita ja huulipunaa

Mainonnan suurin haaste ei siten enää vaikuttaisi olevan tavoitettavuus vaan mainonnan oleellisuus viestin vastaanottajalle. Iskuporakonetarjous kiinnostaa teinityttöä yhtä paljon kuin meikki raksamiehiä. Epäoleellista mainosvirtaa on jo niin paljon, että nykykuluttaja sivuuttaa sen jo kohtalaisen menestyksekkäästi. Toisaalta vastaanottajan kannalta oleelliset viestit tuovat lisäarvoa. Esimerkiksi viesti Victoria’s Secretin alennusmyynnistä vaikuttaa teiniin (ainakin hänen kannaltaan) oleellisella tavalla. Tässä piilee nykymainonnan haaste: miten kohdistaa tiettyä vastaanottajaa kiinnostavat viestit juuri hänelle?

Sinunlaisia suosituksia

Lisäksi myös esimerkiksi ravintolasuositusten ongelma on se, että meitä suosittelijoita on niin värikäs kaarti. Nuoriso tykkää tietyistä paikoista, eläkeläiset toisista. Duunarit hakevat rehellistä ruokaa kohtuuhintaan, hienostelijat ravintolakäynnistään elämyksiä, joita tavallinen ihminen ei tiedä ruuasta olevan saatavilla. Toiset ottaisivat rasvattoman ravinnon vaikka suonensisäisesti. Kaikki kuitenkin toivomme, että ravintola löytyy jostain läheltä.

Kuluttajasta tarvitaan siis aimo pläjäys taustatietoa, ennen kuin mainontaa tai suosituksia voisi edes kuvitella kohdistettavan tarkoituksenmukaisesti.

Lisättyä todellisuutta

Teknologian kehittyessä sijaintisi, kiinnostuksesi, suosituksesi ja kulutuskäyttäytymisesi ohjaa sinulle kohdistuvaa mainontaa. Siten lähitulevaisuudessa kännykkään, silmälaseihin tai piilareihin heijastetaan viestejä tarjouksista, jotka kiinnostavat juuri sinua. Kun esimerkiksi kävelet ostoskeskuksessa, liikkeiden mainokset heijastetaan laseihisi reaaliaikaisesti sen mukaan, mihin katseesi kohdistat (tätä kutsutaan lisätyksi todellisuudeksi, Augmented Reality). Esimerkiksi näyteikkunassa saattaa pyöriä infomainos harrastukseesi liittyvästä uudesta välineestä ja sen ylivoimaisuudesta. Curling-harrastajana saat tiedon urheiluliikkeessä alennusmyynnissä olevista jääharjoista. Kun käännät päätäsi toisen liikkeen suuntaan, animoitu 3d-henkilö näyttäisi seisovan suklaapuodin edessä, kertoen juuri sinulle, että nyt olisi Norsunluurannikon kaakaopavuista tehtyä suklaata tarjouksessa. Osallistuithan viime viikolla suklaa-tastinkiin. Samassa tilassa olevien muiden ihmisten ruuduilla pyörii ihan eri jutut, koska heillä on, juuri niin, omat juttunsa.

Tätä kehitystä ajaa kilpailu euroistasi. Kyse ei ole niinkään siitä, että kuluttaisit enemmän, vaan siitä, että kuluttaisit tarkemmin. Minusta tämä on arvokasta.

Miten tämä liittyy Nokiaan?

Yllä esitetyn näkemyksen toteuttamiseksi tarvitaan varsinkin kahta asiaa: huikeaa langatonta datansiirtokapasiteettia ja tarkkaa sisätilapaikannusta. Nokian kolme jalkaa ovat nykyään mobiili laajakaista, Technologies (patenttisalku) ja Googlen kanssa ihan oikeutetusti kilpaileva HERE-karttapalvelut. Yhä tehokkaampien langattomien yhteyksien lisäksi Nokia on jatkanut panostustaan paikannuspalveluihin, muun muassa perustamalla tähän tarkoitukseen 100 miljoonan dollarin Connected Car -rahaston ja ostamalla Desti-nimisen paikannushakuyhtiön. Sisätilapaikannus on osoittautunut haasteelliseksi, mutta esimerkiksi Oulun yliopistosta alkunsa saaneeesta, maan magneettikenttää hyödyntävästä paikannusjärjestelmästä, saattaa olla apua. Palikat tulevaisuuden valloittamiseksi on olemassa.

Mahdoton haaste?

Voiko nyky-Nokia tehdä muinais-Nokiat ja ampaista Huawein, Ericssonin ja Alcatel-Lucentin ohi kohti rajatonta menestystä? Nyky-Nokialla on käytännössä kaikki edellytykset tehdä futuristiselta kuulostavasta huomisesta nykypäivää. Käteistäkin löytyy yritysostoja varten muutaman miljardin euron edestä.

Ei tarvitse olla rakettitieteilijä ymmärtääkseen, että tulevaisuuden sisätiloissa sinkoilee räätälöityä dataa valtavia määriä.  Pystyykö Nokia hyödyntämään tätä muutosta kilpailijoitaan paremmin ja kannattavammin, jää nähtäväksi. Verkkobisnes ei kuitenkaan koskaan ole ollut näin seksikästä.

 

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Dollar Photo Club

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

9
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
Teknologian kehittyessä mainospottia jaetaan toki koko ajan uudestaan. Miten se jako tulee menemään, niin on kyllä melkoista spekulointia. Itse en lähde veikkailemaan.
Nimetön
Nimetön
Näin on, mutta Nokian kannalta on aivan samantekevää minkä palvelun kautta kasvava ja räätälöity (mainos-)informaatio syötetään. Räjähdysmäisesti kasvavan dataliikenteen on joka tapauksessa saatava mobiililaitteisiin, siihen tarvitaan infrastruktuuria ja sitä nyky-Nokia rakentaa. Ylivoimaisesta sisätilapaikannusratkaisusta kilpailuvaltti?
Nimetön
Nimetön
Oikeassa olet. Luin jutun vähän laiskasti näemmä.
Nimetön
Nimetön
Sisätilapaikannus – mitä muuta se on kuin etsiä sisätiloistaan avaimia yms ?
Nimetön
Nimetön
Sitä, että esimerkiksi oma (älylaitteesi) sijainti pystytään määrittelelemään metrin tarkuudella, kolmiulotteisesti, rakennuksen sisällä.
Nimetön
Nimetön

En puhuisi sanalla mobiili laajakaista vaan verkkoratkaisuina. Esimerkiksi Nokia on tehnyt useita uusia sopimuksia ja Nokia toimittaa sellaisia verkkoratkaisuja, jotka luovat operaattoreille uusia ansaintamalleja ja helpottavat verkkokapasiteettia, koska dataa siirtyy yhä enemmän langattomasti hurjat määrät ja niihin on pakko investoida entistä enemmän. Nokiahan on jo etunenässä teettämässä 5G-standardia ja jokin aika sitten Nokia teki tiedonsiirron ennätyksen 4G-teknologiassa. Lisäksi autovalmistajista 80% ovat siinä Heressä mukana, kuskiton Mercedes-Benz onnistui kirkkaasti yli odotusten testeissä ja sama autojätti on juuri tehnyt valmiiksi kuskittoman rekka-auton, ei liene vaikeaa tajuta siinä olevan myös Here. Here on paljon muutakin kuin pelkkä karttapalvelu ja ei voi verrata millään… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Kiitos palautteesta. Mielenkiintoinen pointti nuo kännykkäpatentit myös sikäli, että nyt kun Nokialla ei ole omia puhelimia (jolloin loukaamiset puolin ja toisin olivat tasapainossa), Nokia siirtynee loukkauksien kannalta vastaanottajapuolelle, eli korvauksiakin on haettavissa? Prosessit tod näk kymmenissä vuosissa, mutta kuitenkin…
Nimetön
Nimetön
Ei se vuosia vie ne patentit. Luultavasti pari vuotta menee. Qualcomm luopui kännyköistä ja alkoi ryhtymään patenteista rahastusta ja hyvin sillä menee 3,6 prosentilla. Nokialla prosentit on tietääkseni 0,5 prosenttia. Tuo sinun kymmenen vuosien arvio on täysin väärä, koska Qualcomm sai korvaukset jo alle kahdessa vuodessa. Joten hopihopi nyt ostelemaan osakkeita ennenkuin ne ovat kalliita.
Nimetön
Nimetön
Niin, muistetaan myös se, että Nokialla on 90% hyödyttämättä olevia patentteja. Ne patentit eivät ole pelkästään kännyköille vaan muille varusteille, mitkä saattavat tulla markkinoille.

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.