Nordnet Blogi

Potkurit vaihtoon!

Säästää voi paitsi sijoittamalla, luonnollisesti myös kuluja pienentämällä. Näin kesäisin yllättävä ja usein ylenkatsottu säästökohde saattaa löytyä moottoriveneen potkurista. Mikäli veneessäsi hyrrää moottorinvalmistajan vakiopropelli, voi olla, että saat itsellesi täysin uuden veneen vaihtamalla potkurin toiseen. Jopa kirjaimellisesti.

Arkhimedeen ruuvi

Potkurin keksijänä pidetään yleensä Arkhimedestä, joka keksi veden nostoon tarkoitetun ruuvin noin 300 vuotta eaa. Leonardo da Vinci käytti samanlaista periaatetta lähinnä teoreettista helikopteriaan varten. Herrat Toogood ja Hays patentoivat veneiden liikuttelua varten tarkoitetun ruuvin 1600-luvulla ja vihdoin vuonna 1827 itävaltalainen keksijä Josef Ressel patentoi nyky-potkurin esi-isän.

Senkin jälkeen olemme tulleet pitkän matkan potkureiden kehityksessä. Siitä huolimatta monet meistä ajavat edelleen väärillä potkureilla pitkin kesää. Polttoainetta palaa ja nopeus ei ole läheskään sitä, mitä se voisi olla.

Potkurilla on merkitystä

Sen sain itse kokea, kun juhannuksena telotun potkurin tilalle hankin, tietyn opiskelun jälkeen, uuden. Nopeutta tuli kymmenen prosenttia lisää, bensankulutuksen laskiessa saman verran. En ollut uskoa kokemaani. Alla on käytännössä uusi vene. Sijoitus maksaa itsensä takaisin jo tänä kesänä pienemmän kulutuksen muodossa. Pirteämmin käyttäytyvä vene tuli bonuksena.

Sopivan potkurin hankaluus

Oikea potkuri on lähes venekohtainen asia. Optimaalisen potkurin ominaisuudet riippuvat paitsi veneen tyypistä ja mallista, siinä käytettävästä moottorista ja muista varusteista, veneen käyttötarkoituksesta ja tyypillisestä kuormituksesta. Jotkut ajavat kevyemmällä kuormalla, toiset raskaammalla. Toisissa moottoreissa on enemmän vääntöä kuin toisissa. Toiset ajavat sisävesillä, toiset merellä.

Onneksi potkurin sopivuus on kuitenkin helppo todeta, kunhan veneestä löytyy kierroslukumittari.

Kierrosluku nappi laudassa?

Ensi töikseen kannattaa googlettaa moottorinvalmistajasi suositus moottorisi maksimaaliselle kierrosluvulle kaasu pohjassa ajettaessa (max recommended RPM). Vastaukseksi saat haarukan, kuten esimerkiksi 4600-5000 rpm. Mikäli veneesi kierrosluku täysillä ajettaessa on haarukan sisällä, voit jatkaa lomaasi hyvillä mielin, mutta jos kierrosluku on joko ylä- tai alarekisterissä, säästöjä on tiedossa.

Potkurin koko?

Tarkista nykyisen potkurisi tuumakoko alkaen halkaisijasta, joka on potkurikoon ensimmäinen numero (esimerkiksi 10 x 13). Isompi halkaisija ja/tai useampi potkurinlapa parantaa potkurin pitoa varsinkin liikkeellelähdössä tai raskaan kuormituksen (esimerkiksi vesihiihdon) yhteydessä. Seuraava numero on potkurin nousu (potkurikoon jälkimmäinen numero 10 x 13), joka kuvaa etäisyyttä, jonka potkuri teoriassa tekee yhden kierroksen aikana. Mitä matalampi luku, sitä lyhyemmän matkan potkuri tekee kierroksen aikana. Matalampi luku vastaa pienempää vaihdetta autossa, korkeampi luku taas suurempaa vaihdetta. Suurempi nousuluku nostaa huippunopeutta, mutta hidastaa liikkeellelähtöä (aina siihen pisteeseen, että liikkeellelähtö ei enää onnistu).

Optimointi

Mikäli moottorisi kierrosluku täysillä ajettaessa ylittää suosituksen, sinun kannattaa vaihtaa ”isompaan vaihteeseen”, eli hankkia potkuri, jossa on suurempi nousu. Jos taas moottorisi kierrosluku alittaa suosituksen, sinun kannattaa vaihtaa ”pienempään vaihteeseen”, eli hankkia potkuri jossa on pienempi nousu. Nousun pienentyessä tuumalla, moottorin kierrosluku nousee 200-300 kierroksella minuutissa ja päinvastoin.

Alumiinia vai terästä?

Useimmissa moottoreissa ja vetolaitteissa on vakiona asennettu alumiinipotkuri. Se on terästä halvempaa ja pehmeämpää, miksi se myös antaa hieman anteeksi kiville ajettaessa (potkuri hajoaa herkemmin ennen akselistoa). Toisaalta alumiini ei mahdollista yhtä pitkälle vietyä muotoilua kuin teräs. Vakiopotkuri on lisäksi ominaisuuksiltaan sellainen, että se sopisi mahdollisimman monen moottorin ja veneen yhdistelmään, ja siksi se on aina kompromissi. Teräspotkuri on alumiinia tuplasti kalliimpi, mutta potkureiden hinnat ovat mielestäni lähes puolittuneet 90-luvulta, jolloin viimeksi tuli kokeiltua yhden tuntemattoman karin kestävyyttä.

Valinta

Vaihdoin oman alumiinipropellin teräksiseen, vaikka veneemme on arkisessa perhekäytössä lähinnä tavarajuhtana. Korotin myös potkurin nousua tuumalla, koska vanhalla potkurilla moottori kiersi 100 kierrosta suosituksen ylälaitaa nopeammin. Päädyin teräkseen myös siksi, että teräksisen potkurilavan muotoa (kuppia) ja jättöreunaa pystytään muotoilemaan tehokkaammaksi. Ja onhan se kauniskin.

Nyt alla on pirteä vene, jonka kesässä synnyttämät bensakulut laskevat uuden potkurin ansioista 10-15 prosenttia. Suosittelen kertyvien säästöjen sijoittamista kuluttomiin Superrahastoihin. Pitkässä juoksussa potkurinvaihdosta saattaa syntyä säästöjä jopa uuden veneen edestä.

 

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292.

Lisää tietoa aiheesta löydät esimerkiksi täältä. Kuvan lähde: One Dollar Photo Club

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

3
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
Hyvä kirjoitus, ja saatinhan sitä sijoitusasiaakin mukaan tietty: D
Nimetön
Nimetön
Eikö vain… 😉
Nimetön
Nimetön
Ollaan varmaan viele4 enemme4n kverossa te4e4lle4 Kemije4rven ja Sallan rajamailla. Laajakaistasta ei ole tietoakaan, Elisan ja Soneran mastot kylle4 ovat le4hettyville4, mutta suunnattuina asutuille alueille. Pyhe4tunturin antenni (70 km) le4hette4e4 televisiosignaalin melko hyvin, mutta nettiyhteys on tuskan takana. Te4ne4 kese4ne4 kokeilin taas kuukauden sopimuksella mokkulaa, mutta eipe4 toiminut vaikka operaattori ve4itti kentte4e4 olevan. Kemije4rven toimistotekniikasta ostin le4ppe4riin kiinnitette4ve4n antennin ja sen avulla syntyy kohtuullisen nopea yhteys, mutta ei mite4e4n sellaista mite4 operaattori lupaa. Hirvee4sti menee aikaa tietotekniikan kanssa ve4se4e4miseen ja oikeastaan haikailen aikoja, kun mf6kille4 ei ollut edes se4hkf6je4.

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.