Nordnet Blogi

Kestääkö Snapchatin pörssimenestys 10 sekuntia pidempään?

Markkinoilla on jo jonkin aikaa on spekuloitu Spotifyn, Uberin ja Airbnb pörssilistauksilla, mutta uuden sukupolven teknologiayritykset ovat itse olleet nihkeitä listaukselle. Lisäksi ne ovat tähän asti pystyneet rahoittamaan kasvunsa suoraan riskirahoittajien avulla. Teknologiasivusto CB Insightsin mukaan lähivuosina kuitenkin sadat teknologiayritykset ovat tulossa pörssiin. Ensimmäinen näistä on tänään listautuva Snapchat –palvelun emoyhtiö Snap (NYSE:SNAP).

Mikä ihmeen Snapchat?

Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama kuvaviestipalvelu, jonka avulla voi jakaa hetkensä ”snappeina” eli kuvina, viesteinä sekä lyhyinä videoina. Snapchat eroaa muista Chat-palveluista niin, ettei lähetettyjä kuvia ja videoita voi katsoa kuin korkeintaan 10 sekuntia — paitsi että kuvan voi tietenkin tallentaa esimerkiksi ottamalla kuvan laitteen näytöstä. Snapchatilla on jo yli 158 miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

Snapchat Stories lanseerattiin vuonna 2013. Sillä käyttäjä voi kertoa päivästään kaikille kavereilleen helposti ja hauskasti muokattavien kuvien avulla – ilman pysyvää historiaa. Kyseessä on toisin sanoen kuvien avulla chattaamisesta. Joka päivä lanseerataan uusia ”linssejä” jolla voit muokata itsestäsi esimerkiksi koiran tai suurisilmäisen pupun.

Haastajat

Snapchatin suurin haastaja lähes samalla käyttäjämäärällä on Instagram Stories, joka lanseerattiin viime kesänä. Siinä kamera ei kuitenkaan ole samalla tavalla keskiössä kuin Snapchatissä, mitä pidetään jälkimmäisen etuna. Toisaalta Instagram Stories kytkeytyy Instagramin, jolloin voit automaattisesti seurata Instagramissa seuraamiesi henkilöiden tarinoita. Tämä ominaisuus on varsinkin juuri lanseeratun Facebook Storiesin vahvuus.

Lukuina

Tappiota tekevän Snäpin osakkeet tarjottiin alun perin myyntiin 14-16 dollarilla, mutta tarjousten perusteella lopulliseksi antihinnaksi tuli 17 dollaria. Snäpin 1,39 miljardia osaketta arvostetaan siten 23,6 miljardiin dollariin, mikä on annin arvostushaitarin ($19,5-22,3 miljardia) yläpäässä. Snap on siten suurin teknologiayrityksen pörssilistaus sitten vuonna 2012 listatun Facebookin. Nähtäväksi jää miten osakekurssin käy, vaikka alkumetreillä nousua on mahdollisesti odotettavissa.

Snap on raportoinut kasvavaa liikevaihtoa ja tappiota. Snapin tulot olivat vuonna 2016 404,5 miljoonaa dollaria, kun ne edeltävänä vuotena olivat vain 58,7 miljoonaa dollaria. Snapin tulovirrasta 98 prosenttia on mainostuloja. Vuonna 2016 tappiot kuitenkin kasvoivat 514.6 miljoonaan dollariin, kun ne vuonna 2015 olivat 372.9 miljoonaa dollaria. Suurten kulujen taustalla on pilvipalvelukapasiteetin kasvava tarve. Kuten niin monet start-upit, Snap on varoittanut ettei se välttämättä ikinä pysty kannattavaan liiketoimintaan.

ARPU

Menestyvän, muutaman vuoden ikäisen sosiaalisen median teknologiayritysten arvoa on vaikea hahmottaa koska sen kasvu on räjähdysmäistä. Arvostusta yritetäänkin suhteuttaa muille aloille usein vieraille käsitteille, kuten esimerkiksi keskimääräisiin tuloihin käyttäjää kohti (Average Revenue Per User, ARPU). Snäpin ARPU oli vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä 1,05 dollaria kun se vuotta aiemmin oli vain 31 senttiä. Huikea kasvu kalpenee kuitenkin Facebookin rinnalla, jonka ARPU vuoden 2016 viimeisellä neljänneksennellä oli kokonaiset 7,16 dollaria.

Kun yhtiön markkina-arvo jaetaan ARPU luvulla kerrotulla käyttäjämäärällä tuloksena on suhdeluku, joka kertoo miten paljon markkinoilla ollaan valmiita maksamaan juuri sen hetkisestä, asiakaskohtaisesti tienatusta dollarista (vähän kuin P/E –luku siis). Facebookin luku on tällä hetkellä 29,6 dollaria. Snäpillä se on antiarvostukseen perustuen kokonaiset 74,9 dollaria. Aika kallista. Snäpin arvostus perustuukin pitkälti siihen, että se onnistuu nostamaan mainostulonsa merkittävästi. Täällaisten yritysten arvostuksissa odotukset peittoavatkin useimmiten näytön, koska jälkimmäistä ei käytännössä ole.

Joten

Mikäli sijoitusstrategiaasi kuuluu olla mukana sijoittamassa uuden teknologian yrityksiin, pienehkö sijoitus Snäppiin liennee ”välttämätön”. Sijoituksensa kannattaa joka tapauksessa hajauttaa useamman, ellei kaikkien uuden alan yritysten kesken. Kukaan kun ei etukäteen osaa sanoa mikä yrityksistä lopulta vie pisimmän oljenkorren.

Snapin arvostustaso on kaikin tavoin vähintäänkin haastava. Mikäli Snäpin pörssitaival kuitenkin osoittautuu menestykseksi, luvassa saattaa olla lisää listautujia. Näistä Spotify lienee seuraava.

 

Lue myös: 27 asiantuntijan käsitykset parhaista sosiaalisen median verkostoista vuonna 2017

 

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Adobe Stock.

 

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

4
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
”Snap on varoittanut ettei se välttämättä ikinä pysty kannattavaan liiketoimintaan.” ”Snäpin 1,39 miljardia osaketta arvostetaan siten 23,6 miljardiin dollariin” ”Mikäli sijoitusstrategiaasi kuuluu olla mukana sijoittamassa uuden teknologian yrityksiin, pienehkö sijoitus Snäppiin liennee välttämätön” Martin Paasi: blogisi ovat yleensä täyttä timanttia, mutta tämä menee selvästi riman ali! 24 miljardin yritys joka ei ikinä tule tuottamaan voittoa on sijoituksena välttämätön?
Nimetön
Nimetön
Kiitos palautteesta. En tosin koe että olisin ilmaissut asian noin, mutta olkoon. Itse en Snapchatistä välitä, mutta se voi käydä kalliiksi. Facebookilta meni 5 vuotta ennen kuin oli kassavirtapositiivinen… Kuten jutussa totean, Snapchatin arvostus on haastava, sillä on painavia kilpailijoita, eikä palvelu ole ainutlaatuinen.
Nimetön
Nimetön

Mielestäni näiden uusien jatkuvasti tappiota tekevien teknologiayritysten, ”coolien” start uppien, ympärillä oleva pöhinä ja tuulesta temmatut arvostukset alkavat jo hieman muistuttaa vuosituhannen vaihteen internetbuumia ja -kuplaa. Otetaan verrokkiyhtiöksi vaikkapa Ford Motors Co (ihan sattumanvaraisesti), oma pääoma 30mrd, liikevaihto liikkuu 150mrd tasolla ja vuosittainen liikevoitto 5mrd ja maksaa tasaisesti osinkoa. Silti, yrityksen markkina-arvo vain tuplat Snap Incistä, eli 50mrd, vaikka Snapchat itsekin myöntää olevansa tappiollinen. Lisäksi, Snapchat on kovassa puristuksessa Facebookin (ml. Instagram ja WhatsApp) kilpailun vuoksi, enkä itse näe järkeviä kasvun mahdollisuuksia. Snapchatin TJ ilmoittikin kävijämäärän laskeneen 2016 lopulla. Tuntuu, että myös Snapchatin arvostuksen kohdalla pelaillaan ”there is always a… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Voiko Snäppiä shortata nordnetin kautta?

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.