Nordnet Blogi

Suurimpien kotimaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajia ei näy Twitterissä

Mikroblogipalvelu Twitter listautui New Yorkin pörssiin menestyksellä viime viikon torstaina 7.11. Osake on saanut erittäin hyvän startin, sillä ensimmäisten kaupankäyntipäivien kurssikehitys on ollut kokonaisuutena tukevasti nousujohteista 26 $ listautumishinnasta nykyiselle 41,90 $ hintatasolle.

Listautumisen saavuttaman huiman suosion johdosta teimme Nordnetissä ruohonjuuritason tarkastelun, jossa selvitimme kotimaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien läsnäoloa Twitterissä. Havainnot osoittavat, että Suomessa vain harva ylimmän tason yritysjohtaja on löytänyt Twitterin tarjoamat mahdollisuudet.

Kotimainen Twitter-käyttäjäkunta koostuu yleisellä tasolla merkittävästä määrästä poliitikkoja, media-alalla työskenteleviä toimittajia ja reaaliaikaisesta tiedosta kiinnostuneita kansalaisia.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista aktiivisin twiittaaja on tällä hetkellä Marimekon @MikaIhamuotila, jolla on palvelussa lähes 3 000 seuraajaa.

Myös Outotecin @perttikorhonen, Atrian @JuhaG, Baswaren @EsaTihila, F-Securen @CFredrikson, Technopoliksen @KeithSilverang, Affecton @PEloholma, Biohitin @Korpese, Innofactorin @samiensio, Talentumin @Aarne_Aktan ja Solteqin @harmanen löytyvät Twitteristä. Valitettavaa kuitenkin on, että suurin osa mainituista toimitusjohtajista viestittelee palvelussa vain harvakseltaan. Tämä näkyy myös heidän seuraajamäärissään, jotka voidaan ilmaista pikemminkin sadoissa kuin tuhansissa seuraajissa.

On selvää, että yksistään kotimaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien nimen mukaan avattu tili ei tee heistä vielä todellisia Twitterin hyödyntäjiä. Kuvaavaa on, että suurin osa mainituista toimitusjohtajista on lähettänyt matkaan vain kymmeniä twiittejä koko tilinsä historian aikana. Kotimaisten toimitusjohtajien joukosta ainoastaan @MikaIhamuotila, @CFredrikson, @KeithSilverang, @Korpese ja @harmanen yltävät yli sataan lähetettyyn twiittiin.

Myös viime vuodet Nokiaa johtaneella Stephen Elopilla on Twitter-tili, jolla on lähes 50 000 seuraajaa. Nokia hyödynsikin aikanaan toimitusjohtajansa @selop -tiliä esimerkiksi markkinoinnissaan ja tuotelanseerauksissaan. Hieman epäselväksi on kuitenkin jäänyt, missä määrin Elop oli todellisuudessa omien twiittiensä lähettäjänä. On aivan mahdollista, että tilillä tapahtuneesta käytännön viestimisestä vastasi Nokian markkinointiosasto.

Kotimaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien vaisun aktiivisuuden vierestä on huojentavaa todeta, että Suomessa varsin usean pörssiyhtiön – tai jopa suoraan sijoittajasuhdeyksikön – tavoittaa Twitterin kautta. Esimerkiksi Keskossa (@Kesko_IR) ja Nokian Renkaissa (@NokianTyresIR) on perustettu Twitter-tilit myös sijoittajasuhteista vastaaville tiimeille. Sopii toivoa, että listausta saa jatkaa jo lähitulevaisuudessa lukuisilla muilla yhtiöillä.

Sijoittajasuhteiden perspektiivistä katsoen Twitter tarjoaa mahdollisuuksia, joita kotimaisen pörssiyhtiöt eivät ole ainakaan toistaiseksi hyödyntäneet täysimääräisesti. Miltä kuulostaisi esimerkiksi yhtiökokouksessa käytettävä reaaliaikainen Twitter-seinä, jonka kautta yhtiön eri puolella maailmaa asuvat osakkeenomistajat voisivat esittää yritysjohdolle kysymyksiä etäyhteydellä? Tai edes muutoin seurata tilaisuuden kulkua ja kommentoida yhtiön esityskalvoja?

Useimmat pörssiyhtiöt myös kiertävät ympäri vuoden erilaisissa sijoittajatilaisuuksissa viestimässä strategiastaan ja tulevaisuuden näkymistään. Miksi esimerkiksi näitä presentaatioita ei voisi jakaa Twitterin kautta tiedonjanoiselle sijoittajakansalle? Lisäksi kvartaalin välein toistuvissa tulosjulkistuksissa ja vuotuisilla pääomamarkkinapäivillä voisi olla yksinkertaisella tavalla toteutettava reaaliaikainen kysymysten ja vastausten ns. Q&A-osuus Twitterin kautta toteutettuna, esimerkiksi yhtiön nimen ja tapahtuman yhdistelmän mukaan nimetyllä #hashtagillä. Käytännönläheinen viestintäkanava madaltaisi tavanomaisen piensijoittajan kynnystä olla vuorovaikutuksessa omistamansa yhtiön kanssa.

Uskon, että pörssiyhtiön kannattaa olla mukana siellä, missä heidän sidosryhmänsäkin ovat aktiivisia. Twitterin kautta pörssiyhtiö saa vietyä eteenpäin viestiään mielenkiintoisesta kasvutarinastaan. Samalla palvelu toimii reaaliaikaisena ja vuorovaikutteisena kanavana, jossa yhtiö voi informoida asiakkaitaan ja potentiaalisia sellaisia – vastavuoroisesti asiakkaat ja sijoittajat saavat välittömän kontaktin suoraan yhtiöön tarvittaessa. Joskus sosiaalisessa mediassa läsnäolo voi osoittautua pörssiyhtiölle välttämättömäksi viestintäkanavaksi kriisitilanteissa, joiden ratkaiseminen edellyttää nopeaa reagointia. Tämä selittänee osaltaan Marimekon toimitusjohtajan aktiivisinta roolia Twitterin käyttäjänä tarkastelumme viitekehyksessä.

Suorittamamme tarkastelun johtopäätöksissä on mielenkiintoista, että kotimaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien keskuudesta markkina-arvoltaan suurinta yhtiötä johtaa Outotecin @perttikorhonen. Helsingin pörssin suurimpien yhtiöiden ylimmän johdon mielenkiintoa Twitteriä kohtaan kuvastaa, että Outotec on pörssimme yhtiökohtaisen markkina-arvon mukaisessa suuruusjärjestyksessä vasta 23. suurin pörssiyhtiö.

Nordnetissä Twitteriä hyödynnetään niin konsernijohtajan toimesta (@CEONordnet) kuin maaorganisaatioiden tasolla. Nordnet Suomen Twitter-tilillä (@NordnetFI) twiittaa itseni lisäksi mm. meklareita.

/Niklas Odenwall

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

4
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
Taisit ostaa salkkuusi Twitteriä jokunen päivä sitten? 😉 Vakavammin puhuen, ehkäpä Twitter kuitenkin sopii paremmin markkinointiosaston käyttöön. Sijoittamisen kannalta merkittävin tieto tulee kuitenkin julkaista pörssitiedotteilla, ja on vähän vaikea kuvitella toimitusjohtajan hehkuttavan firmansa tuotteita tai laittavan liikkeelle huhuja Twitterissä. Toisaalta en tiedä kuinka suuri osa sijoittajista oikeasti seuraa aktiivisesti Twitteriä tai muita sosiaalisia viihdepalveluita, itse en tunne ensimmäistäkään. Tietysti olisihan se hienoa lukea ensimmäisten joukossa toimarin twiitti tyyliin: ”Psst, negari tulossa tänä iltana, vink, vink…”
Nimetön
Nimetön
Suosittelen kaikille sijoittajille Twitterin käyttöä. Nykyään sitä kautta saa monet tärkeät markkinakommentit ja uutiset usein jopa nopeammin Reuters tai Bloomberg – terminaalista. Moni kaverinikin on sanonut, että Twitterin myötä ammattilaisille tarkoitettujen uutisterminaalien merkitys on vähentynyt.
Nimetön
Nimetön
Kannattaa kysellä JP Morganilta neuvoa kuinka onnistunut twitter kyselyhetki järjestetään http://knowmore.washingtonpost.com/2013/11/13/jpmorgan-hosted-a-twitter-chat-and-got-epically-trolled/ #einiinhyväidea?
Nimetön
Nimetön
Uskoisin että Twitterin ym. medioiden käyttö tuo lisää mahdollisuuksia ja kanavia tiedon välittämiseen. Mutta kuten JP Morganing tapaus osoittaa, täytyy yrityksellä olla puhtaat jauhot pussissa. Kääntäen ajatellen, mikäli yritys toimii vastuullisesti eikä sillä ole mitään salattavaa, kasvattaa yritys mielestäni arvostustaan avoimuutta lisäämällä.

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.