Nordnet Blogi

Tutkimustuloksia sosiaalisesta sijoittamisesta – osa 2/3

Olen tehnyt Nordnetin ja Sharevillen väen ystävällisellä tuella pro gradu –tutkielman Shareville-käyttäjien vuorovaikutuksesta. Toivon, että tämä postaus auttaa sinua oppimaan jotain uutta Sharevillestä, ja parhaassa tapauksessa myös itsestäsi sijoittajana. Kaikki Sharevilleen liittyvät kommentit ja kehitysideat ovat tervetulleita!

Edellinen postaukseni käsitteli niitä käyttäjän ominaisuuksia joilla on yhteys seuraajien lukumääärään Sharevillessä. Jatkan nyt samasta teemasta tarkastelemalla käyttäjän vaikutusvaltaa seuraajiinsa.

Kopioivatko Shareville-käyttäjät toistensa kauppoja?

Eräs Sharevillen tärkeimmistä ominaisuuksista on sen keskittyminen osakemarkkinoille (ja erityisesti pohjoismaiden osakemarkkinoille). Useimmat sosiaalisen sijoittamisen verkostot, kuten eToro ja ZuluTrade, ovat syntyneet valuuttakaupan ympärille, jolloin niiden käyttäjien tuotto yleensä perustuu pienten, lyhyen aikavälin valuuttakurssivaihteluiden hyödyntämiseen aktiivisessa päivänsisäisessä kaupankäynnissä. Koska aktiivinen kaupankäynti on aikaavievää ja lopputulos on vahvasti kytköksissä sijoittajan kaupankäyntistrategiaan, eToron kaltaiset palvelut antavat käyttäjille mahdollisuuden kopioida automaattisesti kaikki toisen käyttäjän tekemät kaupat. Itse asiassa jopa suurin osa näiden palveluiden kautta tehdyistä kaupoista voi syntyä tällaisen automaattisen kopioinnin kautta. (Mielenkiintoista kyllä, eräät tutkimukset (Pan et al.) viittaavat siihen, että useimmille valuuttatreidaajille menestyneiden käyttäjien automaattinen kopiointi voi olla tuottoisampaa kuin omien kaupankäyntipäätösten teko.)

Osakesijoittaminen eroaa merkittävästi valuuttakaupasta. Useimmille sijoittajille osakkeiden osto- ja myyntipäätökset perustuvat näkemykseen yrityksen liiketoiminnan todellisesta arvosta, osinkotuotosta ja tämänhetkisestä markkina-arvosta. Kun osake on ostettu, se pysyy sijoittajan salkussa viikkoja, kuukausia tai vuosia, ja yritykset tuottavat omistajalle arvonnousua liiketoiminnan kautta. Tätä taustaa vasten Sharevillen tehtävä on tarjota osakesijoittajille vuorovaikutuskanava ajatustenvaihtoa ja oppimista varten, jotta he ajan kuluessa tekisivät yhä parempia sijoituspäätöksiä. Kysymys siitä, kopioivatko Sharevillen jäsenet toistensa kauppoja valuuttatreidaajien tapaan, on siis hyvin mielenkiintoinen.

Kauppojen kopiointi Sharevillessä

Toisen käyttäjän kauppojen automaattinen kopiointi ei ole mahdollista Sharevillessä, joten selvitin kauppojen kopiointia seuraavan yksinkertaisen säännön pohjalta: jos Arne ostaa arvopaperia, ja häntä seuraava Björn ostaa samaa arvopaperia Arnen jälkeen mutta ennen seuraavan kaupankäyntipäivän päättymistä, luokittelin Björnin oston kopiokaupaksi. (Tarkastelin tutkimuksessani vain ostoja, koska myynnin kopiointi edellyttäisi, että Björn omistaa entuudestaan Arnen myymää arvopaperia.)

Käytännössä kopiokaupankäynti Sharevillessä ei tietenkään välttämättä tarkoita minkä tahansa kaupan sokeaa kopiointia, vaan Arnen esimerkki saattaa olla Björnille vain viimeinen ostopäätöksen laukaiseva tekijä. Käyttämäni tapa kopiokauppojen tunnistamiseen ei ole myöskään erehtymätön. Voi olla, että Björn teki sattumalta lyhyen ajan sisällä samanlaisen kaupan kuin Arne. Toisaalta voi käydä niinkin, että Arnen seuraaja Christer kopioi Arnen kaupan vasta kahden päivän kuluttua, jolloin tämä kopiointi ei osuisi asettamaani aikaikkunaan.

Emme ikävä kyllä voi suoraan kysyä Björniltä tai Christeriltä heidän kaupoistaan, mutta voimme sentään arvioida todennäköisyyden sille, että Björn teki kauppansa sattumalta samoihin aikoihin Arnen kanssa. Tarvitsee vain määrittää kuinka suuri osuus Sharevillen käyttäjistä ylipäänsä teki vastaavan kaupan kuin Arne asetetun aikaikkunan sisällä. Graduni tulokset perustuvat siis aineiston perusteella määritettyihin kopiokauppoihin joiden lukumäärää on korjattu alaspäin sen mukaan miten paljon muut Sharevillen käyttäjät ovat tehneet vastaavia kauppoja samaan aikaan. (Sivuutan tässä jonkin verran yksityiskohtia mutta yleinen periaate on tuo.)

Summa summarum, tulosten perusteella näyttäisi siltä, että Sharevillen käyttäjät todellakin seuraavat ja ainakin toisinaan kopioivat toistensa kauppoja. Tällaisten kopiokauppojen osuus Sharevillessä on kuitenkin melko alhainen verrattuna eToron kaltaisiin valuuttakauppa-alustoihin – jos Arnella on tuhat seuraajaa, yksittäisen kaupan kopioi heistä ehkä yksi tai kaksi. Toisaalta suuri seuraajien määrä ei välttämättä heijasta vaikutusvaltaa yksittäisen seuraajan päätöksiin – Björn kopioi Arnen kaupan selvästi todennäköisemmin jos Arnella on vain kourallinen seuraajia kuin jos heitä on satoja. Aktiiviset Sharevillen jäsenet siis todella vaikuttavat siihen, mitä heidän seuraajansa rahallaan tekevät!

Ja kun olemme todenneet, että ainakin osalla Sharevillen käyttäjistä on toisinaan taipumus kopioida toisten käyttäjien kauppoja, pääsemmekin seuraavaan mielenkiintoiseen kysymykseen…

Voiko kauppojen kopiointi heilutella osakkeiden hintoja?

Pohjoismaiset pörssit ovat verrattain pieniä, ja monien pienyhtiöiden tapauksessa osakkeen päivittäinen vaihto voi jäädä alle 10.000 euron. Äkillinen kysyntäpiikki voisi teoriassa nostaa tilapäisesti osakkeen hintaa ja synnyttää keinotekoisen momentum-ilmiön: nouseva hinta houkuttelee lisää ostajia, mikä vuorostaan ajaa hintaa yhä ylemmäs.

Jos Sharevillen käyttäjällä on paljon seuraajia, hän saattaisi pyrkiä hyötymään tällaisesta ilmiöstä: edellisen esimerkin Arne voisi ostaa pientä, vähän vaihdettua osaketta ja sitten odottaa, että hänen seuraajansa kopioivat kaupan ja hilaavat hintaa ylöspäin. Tällöin Arne voisi myydä vastahankitut osakkeensa korkeammalla hinnalla (olettaen, että nousevasta kurssista innostuneita ostajia riittää vielä). Osakekurssien manipulointi voiton tavoittelemiseksi on laitonta, mutta manipulointia ja etenkin sen tahallisuutta olisi hyvin vaikea näyttää tässä tilanteessa toteen.

Aineiston tarkastelun jälkeen päädyin kuitenkin siihen tulokseen, että yksittäisellä Shareville-käyttäjällä tuskin on riittävästi seuraajia ja vaikutusvaltaa tällaisen kurssimanipulaation toteuttamiseksi. Pienten osakkeiden vaihto voi normaalistikin vaihdella moninkertaisesti päivästä toiseen, joten kurssimanipulaatiota varten vaihdon pitäisi vähintään viisin- tai kymmenkertaistua. Euroissa tämä tarkoittaa kymmenien tuhansien vaihtoa.

Useimmilla piensijoittajilla yksittäisen osakkeen osuus salkusta on tyypillisesti muutamia tuhansia euroja. Vaikka Arnella olisi tuhansia seuraajia, näistä todennäköisesti vain muutama kopioi yksittäisen kaupan, eikä ole järin todennäköistä, että näistä ostoista syntyisi kurssin heiluttamiseen tarvittava kymmenien tuhansien eurojen kysyntä. Aihetta voisi kyllä tutkia tarkemminkin vertaamalla vaikutusvaltaisten Sharevillen käyttäjien tekemiä vähän vaihdettujen osakkeiden kauppoja näiden osakkeiden vaihtoon ja hinnoitteluun pörssissä, mutta se on jo ihan toinen tarina…

– Jaakko Virtanen

 

 

P.S. Tietoturva ja yksityisyys ovat äärimmäisen tärkeitä periaatteita sekä suuraineistotutkimuksessa että sijoituspalvelujen yhteydessä. Kaikki tutkimuksessa käytetty Shareville- ja Nordnet-aineisto käsiteltiin anonyymisti niin, ettei yksittäisiä käyttäjiä tai henkilötietoja voinut tunnistaa aineistosta.

Jaakko Virtanen harrastaa sijoittamista ja käyttää Sharevilleä aktiivisesti. Hän on koulutukseltaan tekniikan tohtori ja työskentelee Data Scientistina suomalaisessa ohjelmistoyhtiössä.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Jätä kommentti

avatar

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.