Nordnet Blogi

USA-kampanjayhtiö: Starbucks (SBUX)

En ole aiemmin tarkastellut maailman kenties tunnetuinta kahvilaketju Starbucksia blogissa. Se ei kuitenkaan johdu yhtiön laadusta, sillä se on ensiluokkainen. Tässä merkinnässä pyrin luomaan yleiskatsauksen kannattavasti kasvavan kahvilaketjun lähihistoriaan ja tulevaisuuden näkymiin. Merkinnän julkaisuhetkellä yhtiö lukeutuu Nordnetin USA-osakkeiden kaupankäyntikampanjaan.

Vuonna 1971 perustetulla Starbucksilla on verrattain lyhyt toimintahistoria suhteessa muihin globaaleihin kuluttajatuotejättiläisiin. Yhtiön nousu maailman kenties tunnetuimmaksi kahvilaketjuksi on erikoista siinä valossa, että kahvin juominen ja sen myyminen ovat olleet arkipäivää jo kauan ennen yhtiön perustamista.

Vuonna 1992 suoritetun pörssilistautumisen jälkeen Starbucks kymmenkertaisti liiketoiminta viidessä vuodessa. Tämä onnistui käytännössä jakelukanavan laajentamisella: Yhtiö solmi yhteistyösopimuksia useiden lentoyhtiöiden kanssa, hinnoitteli kahvilatuotteet premium-luokkaan omissa kahviloissaan, aloitti kahvilta maistuvan jäätelön valmistuksen yhteistyöyrityksen kanssa, lanseerasi tavallisiin ruokakauppoihin huippulaatuista erikoiskahvia kotitarpeisiin, laajensi tuoteportfoliotaan teejuomiin ja rakensi oman nettikaupan, josta asiakkaat kykenivät tilaamaan Starbucksin tuotteita kotiin toimitettuna.

Vuonna 2013 miljoonat ihmiset nauttivat päivittäin Starbucksin kahvilatuotteita ympäri maailmaa. Yhtiön tuotteet ovat kertakulutusta, eikä niiden ostaminen edellytä asiakkaalta erityistä harkintaa tai investointilaskelmia. Siksi Starbucks pyrkii sijoittamaan kahvilansa mahdollisimman vilkkaasti liikennöityihin sijainteihin, kuten lentoasemille, kauppakeskuksiin ja kävelykaduille. Tarkoituksena on houkutella suuresta ohikulkevasta potentiaalisesta asiakasvirrasta osa kahvilaan heräteasiointina.

Starbucksissa lopputuotteen hinta ei ole kilpailuetu, minkä perässä asiakkaat kahvilaan saapuisivat. Sen sijaan tunnelmallinen ympäristö sekä avulias ja ystävällinen henkilökunta tekevät kahvilassa käymisestä palvelukokemuksen – jopa elämyksen, josta asiakas on valmis maksamaan lisähintaa kahvikupin ostaessaan. Starbucksissa yksittäisen asiakkaan palveleminen konkretisoituu siihen, että henkilökunta merkitsee jokaisen kahvikupin vastaanottajansa eli asiakkaan nimellä tai nimimerkillä.

Yhtiön tuotteilla on kysyntää ympärivuotisesti ja jopa ympärivuorokautisesti, sillä useimmissa maanosissa kahvi- ja teekulttuuri soveltuvat niin aamuun, iltapäivään kuin iltaankin. Tämän ovat havainneet myös Starbucksin kilpailijat, joista erityisesti USA:ssa toimivista mainittakoon McDonald’sin McCafe-konsepti ja Dunkin Donuts Coffee.

Mainitut kilpailijat pyrkivät erottautumaan markkinoilla hieman Starbucksista poikkeavilla tavoilla: McCafen kilpailuetuna on huomattavan halpa hinta suhteessa Starbucksiin, siinä missä Dunkin Donuts tarjoaa omasta mielestään markkinoiden laajimman valikoiman kahvilatuotteita.

Starbucksin menestys pohjautuu osaltaan yhtiön erinomaisesti toteuttamaan monikanavaiseen jakeluun. Tämä hajautus liittyy siis siihen, mistä potentiaaliset asiakkaat voivat hankkia Starbucksin tuotteita – ja samalla oppia tuntemaan yhtiön.

Toiminta on edelleen voimakkaalla kasvu-uralla, kuten seuraava kuva osoittaa:

Lähde: data Starbucks, grafiikka oma, liikevaihto ja liikevoitto (20082012)

Starbucks kehittää itse tuotteensa huomioiden kansainväliset markkinat, valitsee maailmanlaajuisesti parhaat raaka-aineet kustannustehokkaaseen hintaan, luo monikanavaisen jakeluverkoston sisältäen sekä perinteiset kahvilat että sähköisen tilausjärjestelmän, luo kahviloihinsa oikean tunnelman ja asiakaspalvelukokemuksen sekä varmistaa, että asiakkaat voivat ostaa Starbucksin kahvia ja muita tuotteita myös kotiinsa haluamallaan tavalla joko verkkokaupasta, kahvilasta tai supermarketista. Nykyään tuotteita on saatavilla esimerkiksi älypuhelinten mobiilisovellusten kautta.

Tilikaudella 2012 Starbucksin myynti jakautui tuoteryhmittäin seuraavasti:

 

Lähde: data Starbucks, grafiikka oma, myynnin jakautuminen tuotteittain (2012)

Maantieteellisessä tarkastelussa Starbucksilla on parhaillaan hyvin merkittävä kasvuvauhti Latinalaisessa Amerikassa sekä Aasiassa, jossa erityisesti Kiina näyttää hyvin lupaavalta. Vuonna 2010 yhtiön myynti oli Latinalaisessa Amerikassa noin 76 mUSD. Kaksi vuotta myöhemmin eli tilikaudella 2012 Starbucksin myynti saavutti samalla markkina-alueella 143 mUSD tason, joten myynnin kaksinkertaistumisen sykli on parhaillaan Latinalaisessa Amerikassa arviolta kaksivuotinen.

On kuitenkin huomattava, että vaikka yhtiön kansainvälisen liiketoiminnan merkitys on ollut viime vuosina selvässä kasvussa, muodostuu kahvilaketjun tulos edelleen dominoivasti Yhdysvalloissa. Seuraava kuva havainnollistaa kahviloiden maantieteellistä jakaumaa:

Lähde: data Starbucks, grafiikka oma, kahvilat maantieteellisesti (2000–2012)

Kiinassa Starbucksilla oli vuonna 2008 yhteensä 335 omaa kahvilaa. Neljä vuotta myöhemmin eli tilikaudella 2012 kahviloiden määrä Kiinassa oli yli kaksinkertaistunut saavuttaen jo 700 kahvilan rajan. Yhtiön julkilausumana tavoitteena on kiihdyttää kasvua Kiinassa edelleen yli kaksinkertaistamalla omien kahviloiden nykyinen lukumäärä jopa 1500 myymälän tasolle, kuten seuraava kuva havainnollistaa:

Lähde: data Starbucks, grafiikka oma, myymäläverkoston kasvu Kiinassa

Aasian liiketoiminta on myös kokonaisuutena Starbucksille suurin kasvumoottori: yhtiön myynti kasvaa Amerikan mantereella ja EMEA-alueella 5 % vuodessa, Aasiassa sen sijaan jopa 18 %:n vuosivauhtia.

Nyt sinulla on mahdollisuus sijoittaa USA:han alennetuin kuluin!

1.–20.10.2013 voit käydä kauppaa tällä sivulla mainituilla osakkeilla ja ETF:illä hintaan min. 5 € / 0,10 % per toteutunut toimeksianto (norm. min. 15 € / 0,12–0,30 %).

Ulkomaisissa pörsseissä kauppaa käydessäsi maksat valuutanvaihtokulut (lue lisää valuutanvaihdosta). ETF:istä maksat myös liikkeeseenlaskijan perimät hallinnointipalkkiot.

Lisätietoa valikoiduista osakkeista löytyy kampanjan esittelysivuilta.

Yleistiedot kampanjaosakkeiden arvostuskertoimista löytyy aiemmasta blogimerkinnästä.

Kirjoittajan toisen sijoituskirjan Hajauta tai hajoa (311 s.) myynti on alkanut!

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

3
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
pe tällä hetkellä 38. odotukset kasvusta korkealla.
Nimetön
Nimetön
Nykyhinnalla osake vaihtuu tosiaan liki 40-kertaisella hinnalla tulokseen nähden. Mielestäni muihin kampanjatuotteisiin (jotka ovat pääosin ensiluokkaisia) verrattuna jopa vastuutonta mainostaa tätä laatusijoituksena. Huono yritys SB ei ole missään nimessä, mutta tällä hinnalla osaketta ostava tulee pettymään karvaasti.
Nimetön
Nimetön
Starbucksin cinnamon rollit ja espressot ovat mainioita. Niitä tulen jatkossakin tilaamaan. Toivottavasti ketju leviää Suomeenkin. Osakkeeseen en tosin koskisi nykyhinnoilla pitkällä tikullakaan. Tämä on muutenkin Chipotlen (CMG) ohella arvioitu amerikkalaisten pörssien yliarvostetuimmiksi isommiksi yhtiöiksi. Firman kannattavuudessakaan ei ole mitään moitittavaa, eikä tulevaisuudennäkymissä/voitoissa. Osakkehinnan väliaikainen kupla on ainoa tekijä jonka takia tätä ei voi tätä hetkellä suositella ostettavaksi.

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.