Nordnet Blogi

Volkswagen kriisi: miksi huijata jos ratkaisu on helppo?

 

Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller kertoi kuluneella viikolla, että huijausmoottoreiden korjaaminen sääntöjen mukaisiksi ei tulisi maksamaan niin paljon kuin ensin oli kuviteltu. Analyytikoiden arviot korjauskuluiksi ovat, moottorista vähän riippuen vaihdelleet 200 ja 1000 dollarin välillä. Mutta jos tämä on näin helppoa, miksi VW:n insinöörit alun perin katsoi huijaamisen tarpeelliseksi?

Dieselmoottoreita suunniteltaessa moottorin ominaisuuksista voi valita vain kaksi kolmesta: teho, kulutus ja/tai päästöt. Koska Volkswagenin ehdottama korjaussarja alentaa päästöt, teho tai taloudellisuus todennäköisesti kärsivät. Sijoittajan ja kriisimoottorilla varustetun auton omistajan kannattaa siis pitää silmällä korjaussarjan vaikutusta moottorin muihin ominaisuuksiin. Ryhmäkanteiden korvausvaatimukset ja Volkswagenin lopulliset kulut määrittyvät pitkälti tämän pohjalta.

Taustaa

Volkswagenia keitetään tätä kirjoitettaessa kolmessa sopassa. Ensinnäkin yhtiö on jäänyt kiinni siitä, että insinöörit asensivat 11 miljoonaan autoon huijausohjelmiston vääristämään typen oxidi-, eli NOx päästöjä. NOx aiheuttaa muun muassa smogia, happosadetta (acid rain) ja otsonia. Tämän huijauksen on laskettu aiheuttavat noin miljoonan tonnin ylimääräiset päästöt vuodessa, mikä vastaa Iso-Britannian vuosittaista yhdistettyä kokonaispäästömäärää.

Toiseksi Yhdysvaltojen ympäristövirasto (EPA) kyseenalaistaa noin 85 000, kolmen litran dieselmoottorilla varustetun auton ohjelmiston toimintaperiaatetta, mikä saattaa olla laiton Yhdysvalloissa (mutta ei Euroopassa).

Kolmanneksi noin 800 000:ssa, vuoden 2016 mallin autoissa on todettu epäjohdonmukaiset hiilidioksidipäästöt. Volkswagen selvittää parhaillaan koskeeko tämä myös muita vuosimalleja. Mikäli hiilidioksidipäästöt ovat keinotekoisen alhaiset, voi sillä olla vaikutusta myös suomalaiseen autoverotukseen.

Volkswagen konsernin dieselautoille on vuosien varella jaettu useita ympäristöpalkintoja, esimerkiksi Green Car of The Year Award ja Eco-Friendly Car award.

Dieselmoottorin haaste

Dieselmoottori puristaa ilmaa ja polttonestettä uskomattoman korkeaan paineeseen ja kuumuuteen, mikä itsessään aiheuttaa kaasun syttymisen (eli sytytystulppia ei tarvita). Dieselmoottoreiden korkeammat toimintapaineet antavat bensiinimoottoreita korkeamman vääntövoiman. Lisäksi diesel-polttoaineessa on enemmän energiaa kuin bensiinissä. Näistä syistä dieselmoottori saavuttaa bensiinimoottoreita paremmat kulutusarvot.

Kohtalaisen jalostamattomana nesteenä diesel sisältää kuitenkin suhteellisen paljon epäpuhtauksia kuten rikkiä, mikä varsinkin ennen vanhaan näkyi dieselautojen savuamisena. Autonvalmistajat ovat kuitenkin ajan mittaan oppineet käsittelemään dieselautojen pakokaasut siten, että päästöarvot ovat lähennelleet bensiinimoottoreiden arvoja. Mutta niillä kuumuuksilla ja paineilla joilla dieselmoottorit synnyttävät eniten tehoa, syntyy myös eniten NOxia.

Kohtalokas päätös

NOx -päästöjen hallitseminen onkin osoittautunut erittäin haastavaksi. Merecedes-Benz kehitti BlueTec -teknologian, joka ruiskuttaa pakokaasujärjestelmään ureaa (eli tosiaan virtsa-ainetta), joka (kolmen edeltävän puhdistusvaiheen jälkeen) muuttaa muuten karkuun pääsevän NOxin typeksi ja vedeksi. Tämä ratkaisu ei vähennä taloudellisuutta tai tehoja, mutta vaatii urean lisäystä (keinolla tai toisella).

Volkswagen sen sijaan päätti kehittää NOx -loukun, joka pesusienen tavoin imee itseensä haitallisen NOxin. Kun loukku noin 10 minuutin välein täyttyy siihen ruiskutetaan muutaman sekunnin ajan polttoainetta, joka tekee NOxista vaaratonta. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että Volkswagen ei onnistunutkaan kehittämään vähäpäästöistä ja tehokasta dieselmoottoria. Moottoreista katosivat joko teho tai taloudellisuus.

Helppo ratkaisu?

Jos NOxin poistaminen pakokaasuista ilman tehon tai taloudellisuuden huononemista on ollut näin vaikeaa, miten ongelmaan on nyt parissa kuukaudessa keksitty helppo ratkaisu? Lisäksi jos ongelmaan on helppo ja halpa ratkaisu, miksi insinöörit olisivat kehittäneet huijauskeinon?

Varmaa on, että Volkswagen haluaa katkaista negatiivisten uutisten tulvan, kriisin syvenemisen ja kustannusten kasautumisen. Yhtälailla varmaa on, että NOxin poistaminen pakokaasuista ilman muita seuraamuksia ei ole helppoa. Varmaa on sekin, etteivät autonomistajat hyväksy merkittävä tehonalenemisia tai korkeampia kulutusarvoja.

Korvausvaateet ja kurssikehitys

Volkswagen on aiheuttanut asiakkailleen haittaa alentuneen jälleenmyyntiarvon, ylimääräisen vaivan ja (valikoidusti, sekä eriävässä määrin) huonon omatunnon muodossa. Arviot näiden seuraamuksista yhtiölle, kuten myös kertyvät sakot, myyntimenetykset ja korjauskulut näkyvät jo yhtiön osakekurssissa.

Mutta jos käy ilmi, että Volkswagen on huijannut myös hiilidioksidipäästöissä tai, että sen ehdottamilla korjauskeinoilla on nykypuheita suuremmat vaikutukset moottoreiden tehoille ja taloudellisuuksille, korvausvaateet voivat helposti nousta luultua merkittävämmiksi.

Jos kriisikiesisi korjauksen jälkeen vaikuttaa tehottomalta, etkä mielestäsi ole saanut asianmukaista korvausta, korjaa tilanne pystyttämällä ryhmäkanne ja myymällä Volkkaria lyhyeksi.

 

Yleisiä lähteitä: LivescienceMoottoriThe Guardian.

 

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Dollar Photo Club

 

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

5
Jätä kommentti

avatar
uusin vanhin tykätyin
Nimetön
Nimetön
Että miksikö insinöörit ovat keksineet tällaisen huijauksen? Varmaan siksi, että controllerit ovat vaatineet alhaisempia kustannuksia. Jos ajatellaan että säästö per auto on ollut tuo 200-1000 dollaria (todellisuudessa varmaan enemmänkin) ja jos huijaussoftalla varustetuja autoja on noin 11 miljoonaa, niin lyhyellä matematiikallakin tuosta saa jo aikamoisen tulosparannuksen.
Nimetön
Nimetön
Totta. Tarkalleen ottaen 4.3 miljardia kuuden huijausvuoden ajalta http://bit.ly/1lkVef3. Halvempien automallien keskimääräinen autokohtainen voitto oli vain 576 euroa (vaihdellen hyötyvolkkareiden lähes tuhannen euron voitoista, Seattien tappiolla myymiseen). Audeista irtoaa sentään 3200 euroa, Porscheista jo 23000 dollaria voittoa autoa kohti…http://bloom.bg/1IlWxjm
Nimetön
Nimetön
Toisaalta muutos joka maksaa korjaamolla tehtynä 500$, olisi luultavasti tehtaalla tehtynä maksanut ~50$.
Nimetön
Nimetön
Tää on ollut alusta asti ihan turhaa itkemistä
Anonym
Vieras
Anonym
If you think that the savings per car have been that $ 200-1000 (actually more) and if there are about 11 million cars with cheat software – https://rottenhayato.com/ja/

Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ja tuoreet uutiset sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Tilaa
Tilaa uutiskirje.
Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.








Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
Tilaa uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat parhaimmat tarjoukset, tuoreimmat uutiset ja kutsut tapahtumiin sähköpostiisi 2–3 kertaa kuussa.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.
Tilaa
close-link
Haluatko olla mukana testaamassa uuden palvelumme Beta-versiota? Ilmoittaudu testaajaksi tästä:
Ilmoittaudu testaajaksi

Huomioi, että antamasi sähköpostiosoitteen tulee olla sama, jonka olet rekisteröinyt nordnet.fi -palvelun kohdassa Salkku > Asetukset > Yhteystietoni.